Ένας «πόλεμος» μεταξύ των δύο κολοσσών της αμερικανικής αεροναυπηγικής και συγκεκριμένα της Lockheed Martin και της Boeing έχει ξεσπάσει για την αναβάθμιση των ελληνικών μαχητικών αεροσκαφών F-16 στην έκδοση Viper. Η πρώτη, ως κατασκευάστρια εταιρεία δηλώνει πώς δεν υπάρχει περίπτωση να μπει κάποιος άλλος στα… πόδια της, ενώ η δεύτερη παίζει με το χαμηλότερο κόστος και την προσφορά στην Ελλάδα μαχητικών αεροσκαφών F-15.
Και κάπου εκεί απειλείται να τιναχθεί ολόκληρο το πρόγραμμα στον… αέρα, αν και ορισμένοι πιστεύουν πώς κάτι καλό μπορεί να βγει για την Ελλάδα απ’ αυτή την σκληρή αερομαχία των δύο μεγάλων αμερικανικών εταιρειών.
Την σπίθα άναψε ο Αμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τράμπ κατά την συνάντηση που είχε με τον Αλέξη Τσίπρα. Μίλησε για πρόγραμμα αναβάθμισης των F-16 με κόστος στα 2,4 δισ. δολάρια και λίγο μετά ενέπλεξε σε αυτό και την Boeing. Από εκεί και μετά ακολούθησε ένα μπαράζ δηλώσεων, τοποθετήσεων και διευκρινίσεων, αλλά πέραν τούτου ουδέν. Υπάρχει ωστόσο έντονο παρασκήνιο.
Η πρόταση της Boeing για να αναλάβει την αναβάθμιση των F-16 όντως έχει επίσημα υποβληθεί στην ελληνική πλευρά και μάλιστα ορισμένοι την κρίνουν δελεαστική, καθώς είναι πολύ χαμηλή η τιμή της αναβάθμισης και παίζει και το σενάριο να συνοδευτεί από την χρηματοδότηση τόσο του ίδιου του προγράμματος με ευνοϊκούς όρους όσο και της απόκτηση μαχητικών αεροσκαφών F-15.
Υπάρχουν ωστόσο δύο σοβαρά προβλήματα. Πώς μπορεί να εμπιστευτεί κανείς της αναβάθμιση των F-16 στην ανταγωνίστρια εταιρεία της εταιρείας κατασκευής και πώς μπορεί να αποφασίσει να βάλει ένα ακόμη αεροσκάφος στην Πολεμική Αεροπορίας αυξάνοντας την πολυτυπία και ξοδεύοντας πολλά χρήματα για την υποστήριξη των F-15, όπως και την εκπαίδευση των χειριστών. Η απόκτηση του συγκεκριμένου τύπου μαχητικού έχει πέσει πολλές φορές στο τραπέζι και δεν προχώρησε ποτέ.
Από την άλλη η Boeing σε μία περίπτωση μόνο ενεπλάκη στην αναβάθμιση των F-16, αυτή της Νότιας Κορέας μαζί με την BAE και τελικώς απέτυχε. Η Ελλάδα δεν έχει περιθώριο για πειραματισμούς, αλλά βεβαίως δεν την περισσεύουν και χρήματα. Την αποτυχία του προγράμματος στη Νότια Κορέα επικαλείται και η Lockheed Martin, αλλά θα πρέπει και αυτή να αντιληφθεί πώς η περίοδος των παχέων αγελάδων έχει περάσει και πρέπει να ρίξει τις τιμές.
Αρχικά το κόστος που αναφέρθηκε από τον Ντόνλαντ Τράμπ και προκάλεσε αντιδράσεις στην Αθήνα ήταν 2,4 δισ. δολάρια για την αναβάθμιση 123 αεροσκαφών (πλην των Block 30). Ο Πάνος Καμμένος έσπευσε να το μαζέψει και να το κατεβάσει στο 1,1 δισ. ευρώ σε περίοδο μάλιστα 10ετίας. Αυτό είναι που πολύ δύσκολα βγαίνει. Έτσι άρχισαν οι περικοπές. Τα αεροσκάφη που θα εκσυγχρονίζονταν μειώθηκαν στα 85, αλλά και έτσι το κόστος βγαίνει μεγαλύτερο με τον προσφορά της κατασκευάστριας εταιρείας. Μόνο η Boeing το προσεγγίζει αυτό το ποσό και η πρόταση της γίνεται μάλλον μοχλός πίεσης προς την Lockheed Martin να ρίξει τις τιμές.
Όπως και να έχει πάντως το πρόγραμμα της αναβάθμισης των F-16 από τότε που ανακοινώθηκε, συγκεκριμένα στη συνάντηση Τράμπ-Τσίπρα πηγαίνει ολοένα και περισσότερο προς τα πίσω. Ο στόχος του ΓΕΑ αλλά και της κυβέρνησης ήταν να έχει κλείσει το ζήτημα μέχρι τη 31η Δεκεμβρίου, για λόγους οικονομικούς-λογιστικούς.
Αυτό όμως προϋπέθετε την υποβολή της LOA από την Lockheed Martin στις αρχές Νοεμβρίου. Μέχρι στιγμής κάτι τέτοιο δεν έχει γίνει και όλα δείχνουν πώς πάμε για συμφωνία με το νέο έτος. Πιθανόν μέχρι τον Φεβρουάριο.
pentapostagma.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου