Η ΕΝΤΟΛΗ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΛΑΟΥ ΣΤΙΣ ΕΚΛΟΓΕΣ ΤΟΥ 2015 ΗΤΑΝ ΞΕΚΑΘΑΡΗ
«ΦΕΡΤΕ ΠΙΣΩ ΤΑ ΚΛΕΜΜΕΝΑ»
Ο Πάνος Καμμένος το είπε και το έκανε στέλνωντας 20 φακέλλους με σκάνδαλα στον εισαγγελεα και ήδη οι πρώτοι καρποί της κάθαρσης γίνονται πραγματικότητα
Περίπου 4,5 εκατομμύρια ευρώ που προέρχονται από κατηγορούμενο σε μίζες στα εξοπλιστικά προγράμματα περιήλθαν οριστικά στην κατοχή του Ελληνικού Δημοσίου πριν από λίγες μέρες.
Συγκεκριμένα, τα χρήματα επιστράφηκαν από τον επιχειρηματία Γ. Καμάρη, ο οποίος φέρεται να εμπλέκεται σε διάφορες υποθέσεις εξοπλιστικών προγραμμάτων, για να τύχει ευνοικής ποινικής μεταχείρισης.
Όπως αναφέρει ο υπουργός Δικαιοσύνης Στ.Κοντονής, «το ποσό των 4.313.675 ευρώ που προέρχεται από το έγκλημα της παθητικής δωροδοκίας σε βάρος του Ελληνικού Δημοσίου, σε υποθέσεις εξοπλιστικών, μεταφέρθηκε τον Ιανουάριο του 2017 στον τραπεζικό λογαριασμό που έχει ανοιχθεί στην Τράπεζα της Ελλάδος με δικαιούχο το Ελληνικό Δημόσιο. Το ποσό αυτό κατατέθηκε σε εκτέλεση σχετικού βουλεύματος και επί τη βάσει της παρασχεθείσας ενώπιον των Ελληνικών Δικαστικών Αρχών ρητής ανεπιφύλακτης και άνευ προϋποθέσεων συναίνεσης του δικαιούχου του λογαριασμού στον οποίο περιήλθε το εν λόγω ποσό και ήδη κατηγορουμένου για νομιμοποίηση εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες. Ο λογαριασμός με δικαιούχο το Ελληνικό Δημόσιο έχει ανοιχθεί τον Ιανουάριο του 2014 για την κατάθεση σε αυτόν χρηματικών ποσών προερχόμενων από εγκληματικές ενέργειες κατά του Δημοσίου».
Μία σχέση που ξεκίνησε πριν από τέσσερα χρόνια και επισημοποιήθηκε πριν από δύο, περνά σε δύσκολη φάση. Τι θα μπορούσε να είναι αυτό που θα σημάνει το τέλος; Αγγελος Κωβαίος Ολα ξεκίνησαν τον Μαρτιο του 2013. Λίγες ημέρες πριν την επέτειο της επανάστασης του 1821 και την επιβολή των κεφαλαιακών ελέγχων στην Κύπρο, ο Πάνος Καμμένος μέσα στον αντιμνημονιακό του οίστρο είχε συναντηθεί με τον Αλέξη Τσίπρα στο γραφείο του τότε αρχηγού της αξιωματικής αντιπολίτευσης στην Βουλή.
Ηταν μια επίσημη συνάντηση, με εκπροσώπους Τύπου και λοιπούς συνεργάτες, που κάτι προμήνυε.
Λίγοι έδωσαν την σημασία που έπρεπε, ακόμη λιγότεροι πίστεψαν ότι θα μπορούσε να υποκρύπτεται μία κυβερνητική συνεργασία.
Μερικούς μήνες αργότερα και ενώ οι εξελίξεις προς τις εκλογές είχαν δρομολογηθεί, ο Νίκος Παππάς συναντήθηκε τυχαία στη Βουλή με τον κ. Καμμένο. Ηταν Δεκέμβριος του 2014 και η συνάντηση ήταν τόσο τυχαία που είχε ανακοινωθεί από το γραφείο Τύπου των ΑΝΕΛ…
Κάπως έτσι έγιναν οι αρραβώνες. Και την επομένη των εκλογών του Ιανουαρίου 2015 έγιναν οι γάμοι. Ο κ. Καμμένος πήγε πρωί πρωί στην Κουμουνδούρου και η κυβέρνηση που κανείς δεν πίστευε σχηματίστηκε. Ο κ. Καμμένος έγινε υπουργός Αμυνας και ακόμα είναι ενώ σχεδόν όλοι οι άλλοι υπουργοί έχουν αλλάξει.
Στις αρχές υπήρξαν κάποιες δειλές αγκαλιές, οι οποίες έγιναν πολύ πιο ένθερμες και παθιαμένες έπειτα από τις δεύτερες εκλογές του Σεπτεμβρίου. Στη συνέχεια ο κ. Τσίπρας φόρεσε αμπέχωνα, περιφερόταν με τον κ. Καμμένο στα πεδία των στρατιωτικών ασκήσεων και έκανε τους βουλευτές του υπουργούς.
Ουδείς αμφέβαλε ότι ήταν ένας γάμος συμφέροντος. Παρόλο που ο κ. Καμμένος εμφανίστηκε έως και στο συνέδριο του ΣΥΡΙΖΑ και αποκάλεσε τους συντρόφους… «συντρόφους». Εστω και αν την ίδια εποχή έλεγε στον Αρχιεπίσκοπο ότι αν του το ζητούσε θα έριχνε την κυβέρνηση.
Το θέμα είναι ότι σήμερα στον ΣΥΡΙΖΑ έχουν αρχίσει να ψάχνονται για κάποια σανίδα σωτηρίας εν όψει εκλογών. Και πάνε να το στρίψουν πάλι, μπας και πετύχουν κάτι: να ανακόψουν τις διαρροές προς το ΠΑΣΟΚ, να στριμώξουν την Φώφη, να κρατήσουν ζωντανή καμία ομάδα ψηφοφόρων που δεν θέλουν να ψηφίσουν Μητσοτάκη, να καλλιεργησουν ένα προφίλ πιο φιλικό προς τους ευρωπαίους συνομιλητές που δεν καταλαβαίνουν ακριβώς τη σύνθεση του κυβερνητικού συνασπισμού της Ελλάδας.
Πέρα από αυτά όμως, έχουν και το εσωτερικό τους πρόβλημα στον ΣΥΡΙΖΑ. Λογικά κάποιοι από τους πρωταγωνιστές που δημιούργησαν το πολιτικό τερατούργημα στην Ελλάδα θα πρέπει να κληθούν να πληρώσουν τον λογαριασμό. Γιατί η συνεργασία με τον Πάνο Καμμένο καθόταν στο λαιμό πολλών.
Ενας από αυτούς τους πρωταγωνιστές είναι ο κ. Παππάς. Αυτός είχε την «τυχαία συνάντηση» το ’14 και αυτός αγκαλιαζόταν πιο πολύ από όλους με τον πρόεδρο των ΑΝΕΛ.
Ο κ. Παππάς είναι στόχος πολλών, μεταξύ των οποίων και ο κομματικά ισχυρότερος από αυτόν Νίκος Φίλης. Αυτός ήταν που έδωσε το σύνθημα την προηγούμενη εβδομάδα, όταν μεταξύ ολων των άλλων είπε στην Κεντρική Επιτροπή ότι η συνεργασία με τον Πάνο Καμμένο δεν έχει πολιτική νομιμοποίηση και ότι πρέπει να δημιουργηθεί ένας άλλος συνασπισμός με το «βρωμερό» ΠΑΣΟΚ. Στα παρασκήνια, συζητείται εδώ και καιρό: η σχέση του ΣΥΡΙΖΑ με τον κ. Καμμένο δεν είναι αυτή που ήταν. Ο κυβερνητικός εταίρος έως και «μπούλης» χαρακτηρίστηκε από τον κ. Τσίπρα και κάπου εκεί άρχισαν κάποιοι να ψυχανεμίζονται ότι κάτι δεν πάει καλά.
Σχεδόν μία εβδομάδα μετά την αναφορά του κ. Φίλη, ο Δημήτρης Καμμένος, βουλευτής των ΑΝΕΛ σκέφτηκε να απαντήσει χθες Παρασκευή μέσω facebook, με την εξής ανάρτηση:
«Να ενημερώσω τον κ Φίλη ότι εάν ο ίδιος επιθυμεί να συγκυβερνήσει με τους βρώμικους, ευχαρίστως αποχωρούμε απο την κυβέρνηση σήμερα!! Αναμένω την απάντησή του στην σαφέστατη θέση μου. Τέλος οι καφενειακού τύπου κουβεντούλες. Ας αναλάβει ο καθένας το κόστος των δηλώσεων του. «τέλος οι τσάμπα μαγκιές», όπως έλεγε και ο βρώμικος κ. Σημίτης. ΩΣ ΕΔΩ».
Αν, πώς και πότε ακριβώς θα λυθεί ο γάμος συμφέροντος, λίγοι το γνωρίζουν αυτήν την στιγμή.
Πάντως το εξοπλιστικό πρόγραμμα των 5 δισ. που έχει ανακοινώσει ο υπουργός Αμυνας, είναι κάτι που εξοργίζει πολλούς στο εσωτερικό του ΣΥΡΙΖΑ.
Και αν το «παγώσουν» ή το ματαιώσουν, τότε ίσως έχουμε τον καταλύτη που θα πυροδοτήσει εξελίξεις. taxalia.gr
Τι δείχνει η νέα δημοσκόπηση της MRB; Μεγάλο προβάδισμα της ΝΔ στην πρόθεση αλλά και την εκτίμηση ψήφου καταγράφει νέα δημοσκόπηση της εταιρείας MRB για λογαριασμό του STAR. Ειδικότερα, το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης προπορεύεται του ΣΥΡΙΖΑ στην εκτίμηση με αναγωγή στα έγκυρα με 14,7 ποσοστιαίες μονάδες, ενώ οι πολίτες θεωρούν καταλληλότερο για πρωθυπουργό τον Κυριάκο Μητσοτάκη και τη ΝΔ ικανότερο κόμμα να κυβερνήσει.
Ειδικότερα, στην πρόθεση ψήφου η ΝΔ λαμβάνει 27,2%, ο ΣΥΡΙΖΑ 14,2%, η Χρυσή Αυγή 7%, η Δημοκρατική Συμπαράταξη 6,9%, το ΚΚΕ 6,8%, οι ΑΝΕΛ 2,3%, η Ένωση Κεντρώων 2,3%, το Ποτάμι 2,1% και η Πλεύση Ελευθερίας 2,1%.
Στην εκτίμηση ψήφου στη δημοσκόπηση MRB τα ποσοστά των κομμάτων έχουν ως εξής:
Ενδιαφέρον στοιχείο είναι το γεγονός ότι το 54,8% στη δημοσκόπηση MRB ζητεί η κυβέρνηση να απορρίψει επιπλέον μέτρα εάν τα ζητήσουν οι δανειστές ακόμα και εάν αυτό οδηγήσει σε ρήξη, ενώ το 32,2% ζητά να κλείσει άμεσα η αξιολόγηση.
Αντίθετα, το 58,8% θεωρεί ότι πρέπει και μάλλον πρέπει η Ελλάδα να παραμείνει στο ευρώ, την ώρα που το 38,1% ζητάει Grexit.
Ταυτόχρονα, το 58,6% στη δημοσκόπηση MRB απαντά πως μέσα στο 2017 η χώρα θα οδηγηθεί σε εκλογές, ενώ το 25,6% δεν θεωρεί πιθανό ένα τέτοιο ενδεχόμενο.
Καταλληλότερος για πρωθυπουργός εμφανίζεται ο Κυριάκος Μητσοτάκης με 33,1%, την ώρα που Αλέξη Τσίπρα ψηφίζει το 18,1%.
Το 32,6% στη δημοσκόπηση MRB θεωρεί τη ΝΔ ικανότερη να κυβερνήσει τη χώρα και το 13,2% τον ΣΥΡΙΖΑ. Κανένα από τα δύο κόμματα απαντά το 50%. taxalia.gr
Σε αυξημένη επιφυλακή βρίσκονται οι μονάδες του Πολεμικού Ναυτικού και της Ελληνικής Ακτοφυλακής τις τελευταίες ώρες, καθώς πληροφορίες που έχουν φτάσει στα ελληνικά Επιτελεία αναφέρουν ότι η Αγκυρα θα επιχειρήσει «κάτι το εντυπωσιακό» στο Αιγαίο τις επόμενες ώρες ή ημέρες, ειδικά στην περιοχή της Δωδεκανήσου ή σε ένα από τα 17 νησιά των οποίων αμφισβητεί την ελληνική κυριότητα.
Λίγο μετά την πραγματοποίηση βολών από το παράκτιο περιπολικό KUŞADASI (P1215) σε απόσταση δύο μιλίων από το Φαρμακονήσι που προκάλεσε έκτακτη σύσκεψη των τεσσάρων Αρχηγών των Γενικών Επιτελείων και ενημέρωση του ίδιου του πρωθυπουργού Α.Τσίπρα, από τον υπουργό Εθνικής Αμυνας, Π.Καμμένο, η κατάσταση κάθε άλλο παρά εκτονώθηκε.
Η κλιμάκωση που επιχειρείται από τουρκικής πλευράς αποφασίστηκε να απαντηθεί με ανάλογο τρόπο, ενώ έντονη είναι και η διπλωματική κινητικότητα: Εχουν ενημερωθεί λεπτομερώς οι πρεσβευτές των ΗΠΑ και της Ρωσίας και των σημαντικών χωρών της ΕΕ και τονίζεται ότι «Η Ελλάδα δεν θα ανεχθεί την ελάχιστη αμφισβήτηση στην πράξη της εθνικής της κυριαρχίας».
Το αμερικανικό υπουργείο Εξωτερικών ενημερώθηκε με σχετικό τηλεγράφημα της αμερικανικής πρεσβείας στην Αθήνα και δεν θα πρέπει να αποκλείεται κάποιας μορφής παρέμβασης της αμερικανικής διπλωματίας, αν και η Τουρκία πλέον, ούτε επηρεάζεται, ούτε μπορεί να συγκρατηθεί από τις ΗΠΑ.
Οι εκτιμήσεις της ελληνικής στρατιωτικής ηγεσίας είναι ότι «Η Αγκυρα δεν μπορεί να κάνει τίποτα το ουσιαστικό. Οι ένοπλες δυνάμεις της είναι πληγωμένες βαριά από τα τελευταία γεγονότα. Η χώρα είναι εγκλωβισμένη σε τέσσερις πολέμους. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν θα επιχειρήσει κάποια κίνηση εντυπωσιασμού. Αν το πράξουν θα τους κτυπήσουμε με ότι διαθέτουμε. Να είναι σίγουροι για αυτό».
Πάντως δύο ελληνικά υποβρύχια (ίσως και τρία) είναι σε περιπολία μάχης αυτή την στιγμή έξω από τουρκικούς ναυστάθμους «για καλό και για κακό». Στην φωτό το (S121) «Πιπίνος» σε ανάδυση κάπου στο νότιο Αιγαίο…
Υπενθυμίζεται ότι στις 15 Φεβρουαρίου και ώρα 13:18 πραγματοποιήθηκε εικονικός βομβαρδισμός του φυλακίου στο Φαρμακονήσι από ζεύγος οπλισμένων αεροσκαφών F-16 της Αεροπορίας, λίγο πριν την επίσκεψη του Αρχηγού του Γενικού Επιτελείου Στρατού, Αντιστρατήγου Αλκιβιάδη Στεφανής στο φυλάκιο.
Ακολούθησε στις 16 Φεβρουαρίου η έκδοση τουρκικής Αγγελίας προς Ναυτιλομένους (NAVTEX), με την οποία δεσμεύτηκε περιοχή ανατολικά του Φαρμακονήσιου, για την εκτέλεση άσκησης με πραγματικά πυρά, περιλαμβάνοντας, ωστόσο, τμήμα ελληνικών χωρικών υδάτων.
Ακολούθησε η έκδοση NAVTEX της ελληνικής πλευράς για κατάργηση της τουρκικής, λόγω της συμπερίληψης τμήματος ελληνικών χωρικών υδάτων στην άσκηση, η οποία ωστόσο αγνοήθηκε.
Από τις 07.40 έως τις 07.55 χθες, περιπολικό σκάφος του Τουρκικού Πολεμικού Ναυτικού,
Αξίζει να σημειωθεί ότι χθες πραγματοποιήθηκε εκπαίδευση 30 Εθνοφυλάκων της 96 ΑΔΤΕ στην Παναγία Οινουσσών, η οποία βρίσκεται σταθερά στο στόχαστρο της Τουρκίας από τον περασμένος Απρίλιο, με πλέον πρόσφατο συμβάν εκείνο της 8ης Φεβρουαρίου, όταν τρία πλοία της Τουρκικής Ακτοφυλακής απάγκιασαν για δέκα ώρες σε κοντινή απόσταση από τη νήσο, παρακολουθούμενα από σκάφη του Λιμενικού Σώματος.
Η κατάσταση παρακολουθείται πολύ στενά από την στρατιωτική ηγεσία η οποία και πάλι έχει θέσει σε ετοιμότητα ανάληψης άμεσης δράσης της Δύναμη «Δ».
Ιδού και ένα βίντεο από την εκπαίδευση με πυρά των Ελλήνων Εθνοφυλάκων στην νήσο Παναγιά των Οινουσσών στην οποία θέλησαν να απαντήσουν οι Τούρκοι, κάνοντας βολές εντός των ΕΧΥ.
Κι ένα πολύ πρόσφατο βίντεο από τουρκικής πλευράς με μείζοντα αποβατική ενέργεια, εντασσόμενο προφανώς σε μια συνεπή πολιτική ψυχολογικού πολέμου. Μήπως θα έπρεπε και από ελληνικής πλευράς να απελευθερωθεί βίντεο με εκτόξευση βλημάτων cruise SCALP-EG για να υπάρξει μια «ψυχολογικη ισορροπία»;
Πώς ξέσπασε άγριος καυγάς στη Βουλή ανάμεσα στον Άδωνι Γεωργιάδη και τον Αλέξη Τσίπρα; Σκηνές απείρου κάλλους εκτυλίχθηκαν στη Βουλή στη διάρκεια της «Ώρας του πρωθυπουργού» ενώ οι τόνοι ανέβηκαν ιδιαίτερα ανάμεσα στον Αλέξη Τσίπρα και τον Κυριάκο Μητσοτάκη.
Ο πρόεδρος της ΝΔ διαμαρτυρήθηκε στον πρόεδρο της Βουλής γιατί δεν του έδωσε τον λόγο να απαντήσει στην προσωπική επίθεση που δέχθηκε από τον Αλέξη Τσίπρα κατά τη δευτερολογία του, ενώ ο πρωθυπουργός έσπευσε να φύγει αμέσως μετά.
Μόλις ο αντιπρόεδρος της ΝΔ Άδωνις Γεωργιάδης είδε τον πρωθυπουργό να μαζεύει τα χαρτιά του έτοιμος να αποχωρήσει του φώναξε: «Που πάς; Κάτσε κάτω αγοράκι μου». Απάντηση έδωσε ο Κώστας Μπάρκας του ΣΥΡΙΖΑ που απαντά: «Όχι «αγοράκι» στον κ. Πρωθυπουργό», ενώ ο κ. Γεωργιάδης ανταπαντά: «Κύριε Rothschild! Κάτσε κάτω, κύριε Rothschild!».
Σύμφωνα με τα πρακτικά της Βουλής:
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ (Πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας): Κύριε Πρόεδρε, ζητώ τον λόγο.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ (Νικόλαος Βούτσης): Λυπάμαι, κύριε Πρόεδρε της Νέας Δημοκρατίας, δεν έχετε τον λόγο.
Και την προηγούμενη Παρασκευή εξήγησα -και ελπίζω να μη χρειαστεί και την επόμενη φορά να το πω, διότι έχει αρχίσει και έρχεται ο Πρωθυπουργός και γίνονται ζωντανές συζητήσεις- ότι είναι πολύ συγκεκριμένος ο Κανονισμός για το πώς διεξάγονται αυτές οι συζητήσεις. Όλες όσες είχαν γίνει και στο παρελθόν, είτε στο απώτερο, είτε στο πρόσφατο, είχαν αυτόν τον κανόνα, δηλαδή να κλείνει ο Πρωθυπουργός. Καταλάβατε; Ευχαριστώ πολύ.
(Θόρυβος από την πτέρυγα της Νέας Δημοκρατίας)
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ (Πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας): Θα απαντήσετε εσείς, κύριε Πρόεδρε; Ρωτάω γιατί έφυγε ο Πρωθυπουργός. Επί προσωπικού δεν υπάρχει θέμα;
(Θόρυβος από την πτέρυγα της Νέας Δημοκρατίας)
ΑΛΕΞΗΣ ΤΣΙΠΡΑΣ (Πρόεδρος της Κυβέρνησης): Εδώ είμαι.
Απίστευτο σκηνικό επικράτησε στην εκπομπή της ΕΡΤ «αίθουσα σύνταξης» όταν ο Βασίλης Κικίλιας σε παρέμβαση του ανέβασε τον τόνο της φωνής του αναγκάζοντας την παρουσιάστρια Κατερίνα Ακριβοπούλου και τον Σεραφείμ Κοτρώτσο να ανεβάσουν και αυτοί τόνους. Κερασάκι στην τούρτα ήταν όταν ο εκπρόσωπος της ΝΔ, τους το έκλεισε στην ψύχρα το τηλέφωνο. Για την ιστορία στην εκπομπή της δημόσιας τηλεόρασης συζητούσαν για τα όσα ειπώθηκαν νωρίτερα σήμερα (17.02.2017) στην Βουλή. Οι καλεσμένοι της εκπομπής σχολίασαν την επίθεση του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα στον Κυριάκο Μητσοτάκη και το περιβόητο πλέον: “Κατάθεσε πρόταση μομφής αν τολμάς!”. Τότε κάλεσε ο Βασίλης Κικίλιας φανερά εκνευρισμένος και είπε: “Αναγκάζομαι να κάνω αυτή την παρέμβαση γιατί το σχόλιο που έκανε ο Πρωθυπουργός της χώρας, κ. Αλέξης Τσίπρας, στη Βουλή σήμερα το μεσημέρι και με αφορούσε σε σχέση με δήθεν δήλωση μου στο Briefing περί πρότασης μομφής είναι μία κοινή συκοφαντία. Για αυτό σας καλώ να παίξετε τα πλάνα και το ανάλογο ρεπορτάζ από το Briefing και να βρείτε μία φορά έστω μισή φορά που εγώ έχω αναφερθεί σε πρόταση μομφής. Επειδή δεν υπάρχει, σας λέω ότι ο πρωθυπουργός της χώρας είναι ένας κοινός συκοφάντης και λέω και στον κ. Κοτρώτσο αν έχει άλλες πληροφορίες για δηλώσεις δικές μου με βίντεο να τις παίξει τώρα στην εκπομπή αλλιώς να ανακαλέσει αυτό που είπε”. Και φυσικά αυτή ήταν μόνο η αρχή του χάους… Οι δυο άντρες διαφώνησαν με τον Κικίλια να χαρακτηρίζει τον δημοσιογράφο συκοφάντη. Ο δημοσιογράφος τον κάλεσε να δει ξανά τι σχόλιο έκανε και να του ζητήσει συγγνώμη. Η Κατερίνα Ακριβοπούλου προσπάθησε να ηρεμήσει τα πνεύματα και τότε ο εκπρόσωπος της ΝΔ τους είπε ότι δεν τους πληρώνει ο ΣΥΡΙΖΑ αλλά ο ελληνικός λαός. Και οι δυο δημοσιογράφοι ζήτησαν από τον κ. Κικίλια να προσέχει τι λέει, με εκείνον να τους κλείνει το τηλέφωνο κατάμουτρα!
Μια ζοφερή πραγματικότητα για τους Ελληνες που θα διαρκέσει δεκαετίες περιγράφει η έκθεση του Διεθνούς Νομισματικού
Ταμείου για την Ελλάδα. Μακροπρόθεσμα, εγγυημένη θα πρέπει να θεωρείται μόνο η εθνική σύνταξη των 384 ευρώ, τα ποσοστά ανεργίας θα παραμείνουν σε διψήφια ποσοστά μέχρι το 2040, θα συνεχιστεί η μετανάστευση, με συνέπεια την καθυστέρηση της πραγματικής ανάκαμψης για δεκαετίες, ενώ θα υπάρξει περαιτέρω μείωση των εισοδημάτων με κίνδυνο η Ελλάδα να καταστεί ένα... ευρωπαϊκό Μπανγκλαντές και στο βάθος... Grexit.
Μπορεί οι πιστωτές -όπως αναμένεται- να βρουν μία ακόμα «συμβιβαστική» λύση χωρίς παραχωρήσεις και ουσιαστικές διευκολύνσεις για τη χώρα, όμως η ελληνική κυβέρνηση θα συνεχίσει την ίδια πρακτική φορολογικής επιδρομής στη μεσαία τάξη, ενώ παράλληλα καθυστερεί δραματικά τις ιδιωτικοποιήσεις και συνεχίζει να αποπνέει μια αντι-επιχειρηματική νοοτροπία που αποθαρρύνει τις επενδύσεις.
Το τέλος της διαδρομής μοιάζει άδηλο. Ωστόσο, χωρίς σοβαρή ανάκαμψη της οικονομίας θα πρέπει να αναμένεται νέα επιδείνωση της κρίσης με απρόβλεπτες επιπτώσεις για την οικονομία και την κοινωνία.
Σε πείσμα όσων θεωρούν ότι η Κριστίν Λαγκάρντ και ο Πολ Τόμσεν έχουν θέσει ως προϋπόθεση sine qua non την επιβολή νέων μέτρων, το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο αποφαίνεται: «No more austerity for Greece».
Το εντυπωσιακό με την έκθεση του Ταμείου για την κατάσταση της οικονομίας και την ανάλυση της βιωσιμότητας του χρέους της είναι ότι κατάφερε να εξοργίσει τον Βόλφγκανγκ Σόιμπλε, επειδή ζητά γενναία ελάφρυνση του χρέους, και παράλληλα πέτυχε να απογοητεύσει την κυβέρνηση του Αλέξη Τσίπρα, επειδή προβλέπει ότι τα πρωτογενή πλεονάσματα του 3,5% είναι άπιαστα, προεξοφλώντας παράλληλα ότι στο καλό σενάριο ο ρυθμός ανάπτυξης μακροπρόθεσμα δεν θα υπερβαίνει το 1%, άρα είναι απλώς απαισιόδοξες οι προοπτικές για ανάκαμψη.
Στο ερώτημα πόσο θα διαρκέσει η κρίση οι τεχνοκράτες του ΔΝΤ απαντούν με στοιχεία που μοιάζουν αποκαρδιωτικά και, αν επαληθευτούν, θα καταδικάσουν 10 εκατομμύρια Ελληνες σε μία κρίση που κινδυνεύει να εξαϋλώσει όλες τις γενιές μέχρι το 2050 και βλέπουμε…
Ακόμη και η Αμερική το 1929 ανέκαμψε γρηγορότερα από την Ελλάδα
Συγκρίνοντας τη μεγάλη ύφεση του 1929 στην Αμερική με την κρίση στην Ασία το 1997, την κρίση στην Ευρωζώνη το 2008 και την αντίστοιχη ελληνική, το ΔΝΤ συμπεραίνει ότι το πρόβλημα που αντιμετωπίζουμε είναι πολύ πιο βαθύ ακόμη και από την κατάρρευση της αμερικανικής οικονομίας που θεωρείται η μαύρη βίβλος της οικονομικής ιστορίας.
Μετά το χρηματιστηριακό κραχ στις ΗΠΑ το 1929, η αμερικανική οικονομία βυθιζόταν για τέσσερα χρόνια. Το 1933 άρχισε η ανάκαμψη και τελικά επτά χρόνια μετά το ξέσπασμα της κρίσης η Αμερική έφτασε στο επίπεδο του 1929 και η οικονομία συνέχισε να επεκτείνεται.
Πέντε χρόνια μετά το ξέσπασμα της κρίσης το 2008, η ελληνική οικονομία συνέχισε να βουλιάζει και, παρά το γεγονός ότι η πτώση ανακόπηκε το 2014, βρίσκεται σε στασιμότητα εδώ και τρία χρόνια. Ο κύκλος της επταετίας, που με βάση τα οικονομικά εγχειρίδια διαρκεί μια κρίση, έχει κλείσει βρίσκοντας την Ελλάδα πολύ μακριά από την κανονικότητα, σχεδόν 25% από τα επίπεδα του 2008. Στην Ασία, δηλαδή την Ινδονησία, τη Νότια Κορέα και την Ταϊλάνδη, η κρίση του 1997 διήρκεσε τρία χρόνια, περίπου όσο κράτησε και η ύφεση στην Ευρωζώνη το 2008.
Γιατροί, οι πρωταθλητές της φοροδιαφυγής;
Συνολικά, τα χρέη των ιδιωτών προς το Δημόσιο φτάνουν το 70% του ΑΕΠ της Ελλάδας, ποσοστό που είναι το υψηλότερο στην Ευρωζώνη! Χωρίς να το λένε ευθέως, οι τεχνοκράτες του Ταμείου αφήνουν να εννοηθεί ότι αν είχαν πληρωθεί αυτές οι οφειλές η ελληνική οικονομία δεν θα είχε πρόβλημα. Ή αλλιώς, αν προτιμάτε, σε περίπτωση που όλοι πλήρωναν κανονικά τους φόρους τους, δεν θα χρειάζονταν η υπερφορολόγηση των συνήθων υπόπτων και η διαρκής αύξηση των φορολογικών συντελεστών.
Γιατροί, μηχανικοί, λογιστές και δικηγόροι είναι οι κλάδοι που κάνουν... πρωταθλητισμό στην αποφυγή των φόρων που τους αναλογούν, σύμφωνα με την ανάλυση του Νομισματικού Ταμείου. Παραδέχονται ωστόσο ότι η φοροδιαφυγή, κυρίως στους αυτοαπασχολούμενους, και η μη απόδοση του ΦΠΑ ήταν προβλήματα που υπήρχαν προτού ξεσπάσει η κρίση. taxalia.gr
Το Συμβούλιο των κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης και το Εurogroup είναι σε θέση να γνωρίζουν ότι τα πρόσθετα μέτρα που απαίτησε το ΔΝΤ και πλέον σύσσωμη η ΕΕ ζητά από την Ελλάδα δεν πρόκειται να εισπραχθούν και στην πραγματικότητα δεν είναι απαραίτητα. Και αυτό διότι ο Πολ Τόμσεν, η Ντέλια Βελκουλέσκου και οι άλλοι υπηρεσιακοί παράγοντες του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου, έχουν υποπέσει σε σωρεία λαθών, κακών υπολογισμών, ασαφειών και αντιφάσεων κατά τη συγγραφή της περίφημης έκθεσης του ΔΝΤ για την Ελλάδα. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με έγγραφο του Συμβουλίου, η ομάδα Τόμσεν έχει κάνει χονδροειδή λάθη στον υπολογισμό του ελλείμματος, του πληθωρισμού, του ρυθμού ανάπτυξης, της είσπραξης εσόδων, της οροφής των δαπανών του δημοσίου, αλλά και σε θέματα όπως η εκτέλεση των μεταρρυθμίσεων, το είδος και η απόδοση των εισφορών των ασφαλισμένων, η εξοικονόμηση από τους ασφαλιστικούς νόμους και άλλα. Αναλυτικά σε σχέση με τη σημερινή οικονομική κατάσταση, το έγγραφο αναφέρει ότι το ΔΝΤ έχει κάνει τα εξής λάθη: “Η διαφορά στην εκτίμηση οφείλεται σε υπερβολικά συντηρητικές παραδοχές που εφαρμόζονται συστηματικά από το Ταμείο τόσο επί των εσόδων, όσο και στο σκέλος των δαπανών” “Από την πλευρά των εσόδων: οι προβλέψεις της έκθεσης προϋποθέτουν ότι οι ελαστικότητες των εσόδων παραμένουν κάτω από τις ελαστικότητες του ΟΟΣΑ που χρησιμοποιούνται συνήθως για τις προβλέψεις των εσόδων. Επιπλέον, το ΔΝΤ υπολογίζει την ελαχιστοποίηση της μεταφοράς στα επόμενα των πρόσφατων εσόδων των υπερ-επιδόσεων για λογαριασμό των διαφόρων παραγόντων ως εφάπαξ, κάτι που στερείται τεχνικής βάσης. Οι προβλέψεις της έκθεσης, εν μέρει ή πλήρως υποτιμούν διάφορα έσοδα από την πλευρά των παραμετρικών μέτρων που νομοθετήθηκαν τόσο το 2015 όσο και το 2016, συμπεριλαμβανομένων των φόρων κατανάλωσης στα καύσιμα, των φόρων κατανάλωσης στα τσιγάρα και το αλκοόλ, τη φορολογία των ξενοδοχείων, φόρους οχημάτων και άλλα”. “Από την πλευρά των δαπανών, οι προβλέψεις της έκθεσης υποθέτουν ότι τα ανώτατα όρια δαπανών δεν θα γίνουν σεβαστά, συσσωρεύοντας διολίσθηση 1,3% του ΑΕΠ μέχρι το 2018. Αυτή η παραδοχή αντιβαίνει στα πρότυπα του ΔΝΤ που θεωρούν πως οι λειτουργικές δαπάνες θα αυξηθούν ανάλογα με τον πληθωρισμό και ότι τα ανώτατα όρια του προϋπολογισμού θα πρέπει να τηρούνται. Αυτό είναι ιστορικά ανακριβές για την Ελλάδα καθώς ο στόχος των πρωτογενών δαπανών δεν έχει υπερβεί το συνολικό ανώτατο όριο, ούτε και το 2016. Είναι λάθος να προεκτείνουν σχετικά μικρές υπερβάσεις σε ορισμένους τομείς (υγεία) στο βασικό σενάριο κατά τη διάρκεια του προγράμματος”. “Οι προβλέψεις έκθεσης άλλωστε δεν λαμβάνουν δεόντως υπόψη τα πρόσφατα στοιχεία για την εκτέλεση του προϋπολογισμού, τα οποία προσδιορίζουν μια σημαντική υπεραπόδοση το 2016, και η οποία είναι πιθανό να μεταφερθεί εν μέρει στο 2017 και το 2018. Ο κρατικός προϋπολογισμός θα φτάσει σε ένα πρωτογενές πλεόνασμα της τάξης του 1,3% του του ΑΕΠ το 2016, υπερβαίνοντας σημαντικά το στόχο του 0,1% του ΑΕΠ, παρά το εφάπαξ επίδομα συνταξιοδότησης αξίας 0,3% του ΑΕΠ που τέθηκε σε εφαρμογή το Δεκέμβριο. Με βάση τις διαθέσιμες μέχρι σήμερα ενδείξεις η ΕΕ θα προβάλει ένα πρωτογενές πλεόνασμα της τάξης του 2% του ΑΕΠ, δηλαδή 1½ ποσοστιαίες μονάδες πάνω από το στόχο”. Παρά τις εξελίξεις αυτές, και παρά τη σημαντική υποτίμηση του εντός-του-έτους δημοσιονομικού αποτελέσματος για το 2015 και μια σημαντική ανοδική αναθεώρηση του υπολοίπου του 2016 από το περασμένο φθινόπωρο, το ΔΝΤ δεν έχει αναθεωρηθεί την πρόβλεψή του για μετά το 2018 από το 1,5% του ΑΕΠ. Σε σχέση με τα δημοσιονομικά μετά το 2018 αναφέρεται ότι συμφωνούμε με την αξιολόγηση του Ταμείου πως μια πιο φιλική προς την ανάπτυξη σύνθεση των ελληνικών δημόσιων εσόδων και των δημόσιων δαπανών θα ήταν επιθυμητή. Ενώ η έκθεση είναι πολύ συγκεκριμένη για τα μέτρα του ισοζυγίου βελτίωσης, παραμένει αρκετά γενική ως προς τη χρήση του δημοσιονομικού χώρου που προκύπτει. Ταυτόχρονα, στο έγγραφο αναφέρεται ότι “διαφωνούμε με την εκτίμηση του Ταμείου ότι η Ελλάδα δεν μπορεί να φτάσει το 3,5% του ΑΕΠ μέχρι το 2018 και να το διατηρήσεο για μερικά χρόνια πέρα από αυτό. Πράγματι, διάφοροι παράγοντες θα διευκολύνουν τη διατήρηση του πρωτογενούς ισοζυγίου στα επίπεδα του 2018, πέρα από τον ορίζοντα του προγράμματος. Το ένα είναι η μεταρρύθμιση του συνταξιοδοτικού συστήματος που εγκρίθηκε στο πλαίσιο της 1ης αναθεώρησης και τώρα υλοποιείται, αναμένεται να αποφέρει πρόσθετη εξοικονόμηση 0,7% του ΑΕΠ κατά τη διάρκεια του 2019 ως 2021. Επιπλέον, το παραγωγικό κενό αναμένεται να είναι ελαφρά αρνητικό το 2018. Μετά όμως θα υπάρξει κλείσιμο του παραγωγικού κενού (περίπου το 2021) από την είσπραξη των εσόδων, και ως εκ τούτου το δημοσιονομικό ισοζύγιο αναμένεται να βελτιωθεί αυτόματα σημαντικά υπό αμετάβλητες πολιτικές. Ως εκ τούτου, απλά διατηρώντας το ίδιο ονομαστικό πρωτογενές ισοζύγιο του 3,5% του ΑΕΠ επιτρέπουμε στην πραγματικότητα μια διαρθρωτική δημοσιονομική επέκταση κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου.” Για την ίδια την ποιότητα των δημοσίων οικονομικών της Ελλάδας σημειώνεται πως η έκθεση είναι παραπλανητική στον τρόπο με τον οποίο παρουσιάζεται η πρόκληση. Αναφέρεται σε 11% των μεταφορών του ΑΕΠ προς τα ασφαλιστικά ταμεία: ωστόσο, η χρηματοδότηση των συνταξιοδοτικών ταμείων είναι διαφορετική από χώρα σε χώρα και, επομένως, οι συγκρίσεις μεταξύ των χωρών θα πρέπει να γίνονται με προσοχή. Μεγάλο μέρος αυτού του χρηματοδοτικού κενού οφείλεται στο πολύ υψηλό ποσοστό ανεργίας, που είναι αναμφισβήτητα κυκλικό: με την ανεργία σε επίπεδο σταθερής κατάστασης, αυτό το χάσμα αναμένεται να είναι 3,5% του ΑΕΠ. Για τις συντάξεις αναφέρεται ότι η έκθεση του ΔΝΤ υποβαθμίζει το μέγεθος των συνταξιοδοτικών μεταρρυθμίσεων που εγκρίθηκαν στο πλαίσιο του προγράμματος. Λαμβάνοντας όλα τα στοιχεία υπόψη, η μεταρρύθμιση του συνταξιοδοτικού συστήματος θα δημιουργήσει συνολική καθαρή εξοικονόμηση ύψους 1,5% του ΑΕΠ μέχρι το 2018 και 2,6% του ΑΕΠ μέχρι το 2026 με περικοπές δαπανών που συμβάλλουν τα δύο τρίτα των αποταμιεύσεων μέχρι το 2018 και περισσότερο από 90% από το 2026 . Σε αντίθεση με όλες τις πρόσφατες μεταρρυθμίσεις των συνταξιοδοτικών συστημάτων σε άλλες χώρες της ΕΕ που είχαν καταργηθεί με μεταβατικές περιόδους για τη διατήρηση των κεκτημένων δικαιωμάτων των σημερινών εργαζομένων, η ελληνική μεταρρύθμιση δεν έχει κατ `αναλογία εφαρμογή των κεκτημένων συνταξιοδοτικών δικαιωμάτων για τους σημερινούς εργαζόμενους. Αυτό θα οδηγήσει σε αυξανόμενη εξοικονόμηση πάροδο του χρόνου καθώς τα κεκτημένα δικαιώματα των νέων συνταξιούχων μειωθεί κατά περίπου 10% αμέσως. Όπως προτείνεται από την έκθεση του ΔΝΤ, υπάρχει μια υπόθεση από τη σκοπιά της διαγενεακής δικαιοσύνης, για τη μείωση της μεταβατικής περιόδου για την κύρια σύνταξη και τον εκ νέου υπολογισμό της από το 2019. Στο σχεδιασμό αυτό, ωστόσο, οι διανεμητικές συνέπειες πρέπει να εξεταστούν. Το ξεπάγωμα των κύριων συντάξεων και ο άμεσος εκ υπολογισμός τους, από την 1η Ιανουαρίου 2019 θα παράγει περίπου εξοικονόμηση 1% ΑΕΠ εάν εφαρμοστεί πλήρως το 2019, αλλά επηρεάζει τουλάχιστον 1,2 εκατομμύρια συνταξιούχους, με μέση ονομαστική περικοπή του 14% και σημαντική διακύμανση μεταξύ των διαφορετικών συνταξιούχων. Η έκθεση τάσσεται υπέρ των περικοπών στις συντάξεις και βασίζεται στην παρατήρηση ότι τα ποσοστά φτώχειας μεταξύ του πληθυσμού σε ηλικία εργασίας έχουν αυξηθεί κατά τη διάρκεια της κρίσης, ενώ παρέμειναν σε γενικές γραμμές σταθερά μεταξύ των συνταξιούχων. Θα πρέπει, ωστόσο, να επισημανθεί, ότι, ενώ όσοι είναι ηλικία εργασίας εξακολουθούν να έχουν τη δυνατότητα να βγουν από τη φτώχεια με την εύρεση θέσεων εργασίας όταν ξεκινήσει η ανάκαμψη, οι φτωχοί συνταξιούχοι δεν έχουν αυτή τη δυνατότητα, η οποία απαιτεί μια πιο διαφοροποιημένη μεταχείριση της φτώχειας μεταξύ των συνταξιούχων . Σε ότι αφορά το αφορολόγητο, στο έγγραφο σημειώνεται ότι τα επιχειρήματα ότι η υψηλή προσωπική έκπτωση φόρου εισοδήματος στην Ελλάδα οδηγεί το 50% των φορολογουμένων να μην πληρώνουν κανένα φόρο είναι εσφαλμένη. Η τυπική προσέγγιση είναι να κοιτάξουμε τη συνολική φορολογική επιβάρυνση στο εισόδημα. Όλοι οι φορολογούμενοι στην Ελλάδα υποχρεούνται να καταβάλλουν εισφορές κοινωνικής ασφάλισης που είναι σημαντικά υψηλότερες από ό, τι σε ορισμένες άλλες χώρες της ΕΕ. Ένα άτομο με το 67% των μέσων αποδοχών και δύο παιδιά έχει μια φορολογική επιβάρυνση 15% στην Ελλάδα, το οποίο είναι διπλάσιο από αυτό της Πορτογαλίας και περισσότερες από τρεις φορές μεγαλύτερπ από αυτό της Ισπανίας, του μέσου όρου της ΕΕ ή της Ιρλανδίας. Αναδιανεμητικές συνέπειες, ιδίως στο κάτω άκρο των βραχιόνων του εισοδήματος, πρέπει επίσης να λαμβάνονται υπόψη. Ελλείψει αντισταθμιστικών μέτρων, μειώνοντας την προσωπική πίστωση φόρου εισοδήματος κατά μέσο όρο κατά € 600 θα αποτελέσει οπισθοδρόμηση. Το μεγαλύτερο ποσοστό μείωσης στα μετά-φόρου “take-home” έσοδα (-7,2%) θα επιβαρύνει τα άτομα με ετήσια εισοδήματα ακριβώς πάνω από τον κατώτατο μισθό, ενώ η αρνητική επίδραση μειώνεται όσο αυξάνεται το εισόδημα Για το λάθος για τη βιωσιμότητα του Χρέους, τονίζεται ότι η εξαιρετικά αρνητική έκθεση βιωσιμότητας του ΔΝΤ βασίζεται σε μια σειρά υποθέσεων που εμφανίζονται υπερβολικά συντηρητικές και δεν υποστηρίζονται σωστά από αναλυτικά στοιχεία. – Επιτόκια: Το ΔΝΤ έχει πλέον ενσωματωθεί μια πιο ρεαλιστική πορεία ρυθμό μεταβολής των επιτοκίων σε σταθερή κατάσταση επίπεδο των δανείων ΕΜΣ / ΕΤΧΣ. Αυτή η μείωση των επιτοκίων έχει βελτιωθεί DSA του Ταμείου. Ωστόσο, η μακροπρόθεσμη επίπεδο των ποσοστών ESM / EFSF εξακολουθεί να είναι υψηλότερη από εκείνη που χρησιμοποιείται από τα ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα. Η μοντελοποίηση των επιτοκίων της αγοράς έχει, επίσης, δεν έχει αλλάξει από το Μάιο. Το ΔΝΤ επίσης δεν φαίνεται να έχει ληφθεί πλήρως υπόψη την επίπτωση των μέτρων βραχυπρόθεσμου χρέους που συμφωνήθηκε από τον ΕΜΣ, τον Ιανουάριο. – Μακροοικονομικά δεδομένα: Το ΔΝΤ αναθεώρησε προς τα κάτω τη μακροπρόθεσμη ανάπτυξη και τις προοπτικές του πληθωρισμού από το Μάιο του 2016 από μισή εκατοστιαία μονάδα του ΑΕΠ ετησίως. Η αναθεώρηση του ετήσιου ρυθμού αύξησης επιδεινώνει το λόγος του χρέους προς το ΑΕΠ κατά σχεδόν 40% το 2060. Δεν είναι σαφές ποιες εξελίξεις κατά τους τελευταίους έξι μήνες θα υποστηρίξουν μια τέτοια σημαντική αλλαγή στη μακροπρόθεσμη προοπτική. Το ΔΝΤ επισημαίνει υποτιθέμενες αδυναμίες στην εφαρμογή του προγράμματος, αλλά είναι δύσκολο να δούμε πώς αυτό θα υποστηρίξει την αναθεώρηση της αυξητικής τάσης του ΑΕΠ μέχρι το 2060. Η υπόθεση για μακροχρόνια απόκλιση από στόχο της σταθερότητας των τιμών της ΕΚΤ, επίσης, έρχεται σε αντίθεση με τις καθιερωμένες οικονομικές μεθόδους. – Φορολογικά: Το ΔΝΤ έχει διατηρήσει την πρωτογενή υπόθεση του ισοζυγίου του στο 1,5% του ΑΕΠ από το 2018 σε όλο τον ορίζοντα προβολής. Αυτή είναι η κύρια διαφορά με το DSA των ευρωπαϊκών θεσμικών οργάνων, εξηγώντας περίπου τα δύο τρίτα της συνολικής διαφοράς. Ενώ κάποιος θα συμφωνούσε ότι η κύρια διαδρομή πλεόνασμα πρέπει να είναι ρεαλιστική και αξιόπιστη με τις αγορές, ένα υψηλότερο πρωτογενές ισοζύγιο για την Ελλάδα θα ήταν επιθυμητό και εφικτό. – Άλλες παραδοχές: Οι παραδοχές σχετικά με τις ιδιωτικοποιήσεις έχουν παραμείνει αμετάβλητα σε πολύ συντηρητικά επίπεδα (και δεν λαμβάνουν υπόψη ορισμένα στοιχεία, όπως η επικείμενη αποπληρωμή των 2 δισ ευρώ στον ESM ή τη σύναψη πολλών προσφορών). Το ΔΝΤ επίσης, εξακολουθεί να προϋποθέτει την ανάγκη των 10 δισ ευρώ για την πρόσθετη ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών το 2018. Η έκθεση δεν παρέχει μια δικαιολογία για αυτή την υπόθεση, η οποία δεν είναι σύμφωνη με την εκτίμηση των αρμόδιων εποπτικών Αρχών.