Μέτρα ύψους 5,2 δισ. ευρώ και πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ το 2018 προβλέπει το προσχέδιο μνημονίου που προτίθεται να υπογράψει η κυβέρνηση με τους δανειστές, με στόχο την επιτυχή ολοκλήρωση της αξιολόγησης. Το προσχέδιο μνημονίου διέρρευσε από τους ευρωπαϊκούς θεσμούς, μερικές ώρες πριν την ψήφιση του ασφαλιστικού νομοσχεδίου στη Βουλή και πριν τη κρίσιμη συνεδρίαση του Eurogroup τη Δευτέρα. Όπως αναφέρει, για την αποκατάσταση της δημοσιονομικής βιωσιμότητας η Ελλάδα θα έχει ως μεσοπρόθεσμο στόχο τη καταγραφή πρωτογενούς πλεονάσματος 3,5% του ΑΕΠ ο οποίος θα επιτευχθεί μέσω ενός συνδυασμού δημοσιονομικών μεταρρυθμίσεων, συμπεριλαμβανομένων αλλαγών στο ΦΠΑ, στο φόρο εισοδήματος και στο ασφαλιστικό, με την υποστήριξη ενός φιλόδοξου προγράμματος για την ενίσχυση της φορολογικής συμμόρφωσης και διαχείρισης των δημοσίων οικονομικών, και την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής, διασφαλίζοντας παράλληλα την επαρκή προστασία των ευάλωτων ομάδων. Επίσης, αναφέρεται ότι η δημοσιονομική προσαρμογή μέχρι το 2018 αποτελείται από 1% του ΑΕΠ μέσω μιας μεγάλης συνταξιοδοτικής μεταρρύθμισης, 1% του ΑΕΠ από τη διαρθρωτική μεταρρύθμιση του φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων, και άνω του 0,2% του ΑΕΠ από την αύξηση του ΦΠΑ, 0,2% από το μισθολογικό κόστος του δημοσίου τομέα, και το υπόλοιπο 0,6% από άλλα μέτρα, κυρίως στους τομείς των οχημάτων, των ειδικών φόρων και των φόρων κατανάλωσης. Βάσει του προσχεδίου θα ακολουθήσουν νέα εφαρμόστικα νομοσχέδια, καθώς και συμπληρωματικός προϋπολογισμός για το 2016, η ψήφιση του οποίου μάλιστα αποτελεί προαπαιτούμενο για την καταβολή δόσεων. Σύμφωνα με το προσχέδιο Μνημονίου (ΜoU) οι πιστωτές καλούν την κυβέρνηση να υπογράψει ότι: -Εντός του Ιουνίου θα εκδώσει κατευθυντήριες γραμμές σύμφωνα με τις βέλτιστες πρακτικές για τη διαφοροποίηση του φόρου που θα καταβάλουν οι οφειλέτες με βάση την οικονομική τους κατάσταση και την ικανότητα να πληρώσουν, αλλά και την αναδιάρθρωση του ιδιωτικού χρέους με διαγραφές προστίμων και παράλογων προσαυξήσεων. -Εντός του Ιουνίου θα γίνει ολοκληρωμένος έλεγχος για την επαλήθευση των στοιχείων στη λίστα των υφιστάμενων ληξιπρόθεσμων οφειλών στα τέλη Ιανουαρίου 2016 και τη μεταφορά των απαιτήσεων σε έναν ενιαίο λογαριασμό. -Ως το τέλος Σεπτεμβρίου θα τροποποιήσει τη νομοθεσία με τη θέσπιση σαφών κριτηρίων για να αυξηθεί η εισπραξιμότητα των οφειλομένων ποσών που είναι υπέρογκα. -Θα δημιουργηθεί η Μονάδα Μεγάλων Οφειλετών (LDU) στην οποία θα ενταχθούν όλοι όσοι χρωστούν πάνω από 1 εκατ. ευρώ. Όπως υπογραμμίζει στην έκθεση, «δεδομένου ότι οι φορολογούμενοι με χρέος πάνω από 1 εκατ. ευρώ αντιπροσωπεύουν το 80% των συνολικών φορολογικών χρεών προς το κράτος και ότι περίπου οι μισοί εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής της Μονάδας Μεγάλων Οφειλετών (LDL), οι προσπάθειες θα επικεντρωθούν στην ενίσχυση των εργαλείων και στην ικανότητα της φορολογικής διοίκησης για την πιο αποτελεσματική αντιμετώπιση του προβλήματος». -Ως το τέλος Σεπτεμβρίου 2016 θα ετοιμαστεί λίστα ταξινόμησης των μεγαλοοφειλετών ανάλογα με το ύψος του χρέους, τις οικονομικές τους δυνατότητες και την οικονομική κατάσταση. Δείτε το νέο MoU Supplemental Memorandum of Understanding 1. Outlook and strategy In July 2015, Greece requested support from its European partners, to restore sustainable growth, create jobs, reduce inequalities, and address the risks to its own financial stability and to that of the euro area. In August 2015, the Hellenic Republic concluded an agreement for stability support in the form of a loan from the European Stability Mechanism for an availability period of three years. In accordance with Article 13(3) of the ESM Treaty, a Memorandum of Understanding was signed which details the conditionality attached to the financial assistance facility covering the period 2015-18. The conditionality is updated on a quarterly basis, taking into account the progress in reforms achieved over the previous quarter. In each review the specific policy measures and other instruments to achieve these broad objectives outlined here will be fully specified in detail and timeline. This update reflects the agreement among the ESM, the European Commission acting on its behalf, and the authorities upon conclusion of the first review of the ESM programme. Success requires ownership of the reform agenda programme by the Greek authorities. The Government therefore stands ready to take any measures that may become appropriate for this purpose as circumstances change. The Government commits to consult and agree with the European Commission, the European Central Bank and the International Monetary Fund on all actions relevant for the achievement of the objectives of the Memorandum of Understanding before these are finalized and legally adopted. The recovery strategy takes into account the need for social justice and fairness, both across and within generations. Fiscal constraints have imposed hard choices, and it is therefore important that the burden of adjustment is borne by all parts of society and taking into account the ability to pay. Priority has been placed on actions to tackle tax evasion, fraud and strategic defaulters, as these impose a burden on the honest citizens and companies who pay their taxes and loans on time. Product market reforms seek to eliminate the rents accruing to vested interest groups: through higher prices, these undermine the disposable income of consumers and harm the competitiveness of companies. Pension reforms have focussed on measures to remove exemptions and end early-retirement, increase incentives to work and declare and to and ensure the long term sustainability of the pension system. To get people back to work and prevent the entrenching of long-term unemployment, the authorities have accelerated the absorption of ESIF funds and are working to ensure an effective impact on the economy, both in the short and the long run. A fairer society requires that Greece continues to improve the design of its welfare system, so that there is a genuine social safety net which targets scarce resources at those who need it most. The authorities are benefitting from available technical assistance from international organisations on measures to integrate its fragmented pension system, to provide access to health care for all (including the uninsured) and to roll out a basic social safety net in the form of a Guaranteed Minimum Income (GMI). Particular attention is being paid to ensure a social safety net for housing through schemes that provide targeted support for households at risk of losing their primary residence. Implementation of the reform agenda will provide the basis for a sustainable recovery, and the policies are built around four pillars: • Restoring fiscal sustainability (section 2): Greece will target a medium-term primary surplus of 3.5 percent of GDP to be achieved through a combination of upfront parametric fiscal reforms, including to its VAT, income tax and pension systems, supported by an ambitious programme to strengthen tax compliance and public financial management, and fight tax evasion, while ensuring adequate protection of vulnerable groups. To enhance the credibility of its fiscal policies, and support the achievement of targets, an ambitious package of parametric measures is adopted in combination with non-parametric measures. The authorities will create an autonomous revenue administration to secure effective collection. • Safeguarding financial stability (section 3): A recapitalisation process of core banks was completed before the end of 2015, and needs to be followed with the implementation of concomitant measures to strengthen the governance of the Hellenic Financial Stability Fund (HFSF) and of banks. Greece will immediately take further steps to tackle Non-Performing Loans (NPLs). • Growth, competitiveness and investment (section 4): Greece will design and implement a wide range of reforms in labour markets and product markets (including energy) that not only ensure full compliance with EU requirements, but which also aim at achieving European best practices. There will be an ambitious privatisation programme, and a new independent Privatisation and Investment Fund shall be established supporting a more efficient use of resources benefitting from a strategic involvement of the private sector. Policies which support investment shall be framed within a comprehensive Growth Strategy. • A modern State and public administration (section 5) shall be a key priority of the programme. Particular attention will be paid to increasing the efficiency of the public sector in the delivery of essential public goods and services. Measures will be taken to enhance the efficiency of the judicial system and to upgrade the fight against corruption. Reforms will strengthen the institutional and operational independence and effectiveness of key Institutions and agencies such as the statistics institute (ELSTAT), the Hellenic Competition and other regulatory agencies.
http://mignatiou.com/