Η Άγκυρα λέει ότι το ρωσικό Su-24 βομβαρδιστικό πρώτης γραμμής καταρρίφθηκε αφού παραβίασε τον Τουρκικό εναέριο χώρο για 17 δευτερόλεπτα. Ο ρωσικός στρατός λέει ότι το μαχητικό δεν μπήκε ποτέ σε τουρκικό έδαφος και ότι τα τουρκικά F-16 παραβίασαν τον εναέριο χώρο της Συρίας.
Το ρωσικό Su-24M τακτικό βομβαρδιστικό αεροπλάνο που εκτελούσε μια μαχητική εξόρμηση πάνω από το έδαφος της Συρίας στην περιοχή των τουρκικών συνόρων, καταρρίφθηκε από μαχητικά της τουρκικής Πολεμικής Αεροπορίας σε σαφή παραβίαση του διεθνούς δικαίου.
Σύμφωνα με μια επίσημη εκδοχή που η Τουρκία βιαστικά πρόβαλε, τα F-16 μαχητικάτης κατέρριψαν το «άγνωστο» αεροσκάφος αφού παραβίασε τον εναέριο χώρο ακριβώς πάνω από το τουρκικό έδαφος στο νότο της χώρας. Για να ενισχύσει τη θέση της, η Τουρκία δημοσίευσε ένα χάρτη πτήσης του συμβάντος.
Επιπλέον, η Τουρκία υποστήριξε ότι είχε προειδοποιήσει το βομβαρδιστικό 10 φορές μέσα σε πέντε λεπτά, πριν τα F-16 ρίξουν βλήματα αέρος-αέρος. Η Άγκυρα αναφέρει ότι το αεροπλάνο πέρασε 17 δευτερόλεπτα μέσα σε τουρκικό εναέριο χώρο πριν από την κατάρριψή του.
Το ρωσικό υπουργείο Άμυνας αρνήθηκε οποιαδήποτε προσπάθεια επικοινωνίας εκ μέρους της Τουρκίας πριν από το περιστατικό.
Επιπλέον, τα αντικειμενικά δεδομένα ελέγχου που δημοσιεύθηκαν από το Υπουργείο δείχνουν ότι το ρωσικό Su-24 δεν μπήκε ποτέ σε τουρκικό εναέριο χώρο – και στην πραγματικότητα καταρρίφθηκε πάνω από συριακό έδαφος, τέσσερα χιλιόμετρα από τα τουρκικά σύνορα.
Στην πραγματικότητα, φαίνεται ότι ήταν τα τζετ F-16 που μπήκαν στον εναέριο χώρο της Συρίας για να καταρρίψουν το ρωσικό βομβαρδιστικό, σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Άμυνας.
Κοιτάζοντας και τα δύο σετ δεδομένων που παρουσιάστηκαν από Ρωσία και Τουρκία, φαίνεται εξαιρετικά απίθανο το Su-24 – ακόμη και αν αυτό είχε για λίγο μπει στον τουρκικό εναέριο χώρο – να είχε προειδοποιηθεί δέκα φορές.
Το γεγονός του θέματος είναι ότι η παραμεθόρια περιοχή όπου συνέβη το περιστατικό έχει μόλις 2,5 χιλιόμετρα πλάτος. Με μέγιστη ταχύτητα 1.600 km / h, το αεροσκάφος θα κάλυπτε αυτή την απόσταση σε μόλις λίγα δευτερόλεπτα και με δεδομένο το γεγονός ότι το αεροσκάφος βρισκόταν σε υψόμετρο 6.000 μέτρων, θα χρειαζόταν πολύ περισσότερος χρόνος για να προετοιμαστεί για την κατάρριψή του.
Επιπλέον, τα ρωσικά αεροπλάνα που πετούν από την αεροπορική βάση της Λαττάκειας στη Μεσόγειο, είναι μερικές φορές αναγκασμένα να εισέλθουν σύντομα στον τουρκικό εναέριο χώρο λόγω των διακυμάνσεων του ανέμου.
Οι ισχυροί άνεμοι στην περιοχή που πνέουν από νότια, σημαίνει ότι για τα αεροπλάνα να προσγειωθούν με ασφάλεια, θα πρέπει να διεξάγουν την προσέγγιση προσγείωσης από βορρά. Αυτό είναι ένα γνωστό γεγονός που θα έπρεπε να έχει κοινοποιηθεί στην τουρκική πλευρά, αφότου Αμερικανοί και Ρώσοι αξιωματούχοι υπέγραψαν συμφωνία με στόχο να αμβλύνουν τις πιθανότητες εναέριων επεισοδίων στον ουρανό πάνω από τη Συρία.
Ο Πρώτος Αναπληρωτής Πρόεδρος της Επιτροπής του Συμβουλίου της Ομοσπονδίας για την άμυνα και ασφάλεια, Franz Klintsevich δήλωσε ότι οι ενέργειες της τουρκικής Πολεμικής Αεροπορίας είχαν ως στόχο να δυσφημίσουν το ρωσικό στρατιωτικό σώμα και προκλήθηκαν από το ΝΑΤΟ.
«Θεωρώ το γεγονός αυτό ως μια πρόκληση από τις ειδικές δυνάμεις του ΝΑΤΟ. Όλα τα μέλη του συνασπισμού είχαν εμπλακεί σε αυτή την υπόθεση. Και το ανησυχούσε για την επιτυχία της ρωσικής Πολεμικής Αεροπορίας στη Συρία και προσπαθεί να δυσφημίσει το ρωσικό τρόπο», είπε ο Klintsevich στο REN TV.
Αμερικανικές πηγές: «Κατάρριψη στον συριακό εναέριο χώρο»
Οι Ηνωμένες Πολιτείες πιστεύουν ότι το ρωσικό αεροσκάφος που καταρρίφθηκε από την Τουρκία την Τρίτη, χτυπήθηκε μέσα στον εναέριο χώρο της Συρίας, μετά από μια σύντομη εισβολή στο τουρκικό εναέριο χώρο, ένας Αμερικανός αξιωματούχος δήλωσε στο Reuters, μιλώντας υπό τον όρο της ανωνυμίας. Ο αξιωματούχος δήλωσε ότι η εκτίμηση αυτή βασίζεται στην ανίχνευση της υπογραφής της θερμότητας του τζετ.
Η υποκρισία του ΝΑΤΟ
Ο Jens Stoltenberg, ο γενικός γραμματέας του ΝΑΤΟ, υπερασπίστηκε τις τουρκικές ενέργειες, μετά από έκτακτη συνεδρίαση την Τρίτη για το περιστατικό. «Στεκόμαστε αλληλέγγυοι με την Τουρκία και στηρίζουμε την εδαφική ακεραιότητα του συμμάχου μας, Τουρκία», δήλωσε ο Στόλτενμπεργκ, όντας αρκετά προσεκτικός για να μην μπει «πάρα πολύ σε ιδιαιτερότητες και στοιχεία» του περιστατικού.
Μετά τη συνάντηση, πηγές που παρίστανται στη σύνοδο είπαν στο RIA ότι σε γενικές γραμμές, η Άγκυρα κατάφερε να αποδείξει την παραβίαση της Ρωσίας στον εναέριο χώρο της.
«Ένας αριθμός εκπροσώπων των χωρών μελών της συμμαχίας αντέδρασαν πολύ προσεκτικά στα τουρκικά παράπονα», δήλωσε η πηγή, προσθέτοντας ότι ένας αριθμός συμμετεχόντων πίστευαν ότι το Su-24 είχε καταρριφθεί στο εναέριο χώρο της Συρίας.
Η πηγή πρόσθεσε επίσης ότι σε αντίθεση με τους ισχυρισμούς της Άγκυρας, η τουρκική Πολεμική Αεροπορία προειδοποίησε τους Ρώσους πιλότους όχι 10 φορές, αλλά μόνο δύο. «Οι ηχογραφήσεις των συνομιλιών [των Τούρκων πιλότων], που παρουσιάστηκαν από τον εκπρόσωπο της Τουρκίας, χαρακτηρίζονται ως αρκετά ασαφής», πρόσθεσε.
Μια άλλη περίεργη πτυχή του συμβάντος ήταν η πολιτική απόφαση πίσω από την εχθρική πράξη, που ο Ρώσος Πρόεδρος Βλαντιμίρ Πούτιν αποκάλεσε, μια «μαχαιριά στην πλάτη».
«Το αεροπλάνο αυτό δεν έκανε ελιγμούς για να επιτεθεί στην περιοχή», είπε ο πρώην Υπαρχηγός Επιτελείου της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ, Αντιπτέραρχος Tom McInerney, στο Fox News. «Πιθανότατα πίεζε τα όρια, αυτό είναι δίκαιο. Αλλά δεν μπορείς να το καταρρίψεις απλά και μόνο λόγω αυτού».
Η κατάρριψη ενός ρωσικού αεροπλάνου ήταν ένα «πολύ κακό λάθος και έδειξε κακή κρίση», υποστήριξε ο McInerney.
Η τουρκική υποκρισία και η Ελλάδα
Τα διπλά πρότυπα που χρησιμοποιούνται στην υποτιθέμενη ρωσική εισβολή είναι εμφανή στην περίπτωση της Άγκυρας.
Τον Ιούνιο του 2012, η Συρία κατέρριψε ένα τουρκικό Phantom F-4 jet για παραβίαση του εναέριου χώρου της. Ο Ερντογάν επέκρινε δριμύτατα τη Συρία για το περιστατικό, λέγοντας εκείνη την εποχή ότι, «ακόμη και αν το αεροπλάνο ήταν στον εναέριο χώρο τους για λίγα δευτερόλεπτα, αυτό δεν αποτελεί δικαιολογία για την επίθεση»
«Ήταν σαφές ότι το αεροσκάφος αυτό δεν ήταν ένα επιθετικό αεροπλάνο», πρόσθεσε ο Ερντογάν τότε. «Παρόλα αυτά, καταρρίφθηκε».
Σε απάντηση για την απώλεια του τζετ, η Τουρκία έσπευσε να παρουσιάσει τον εαυτό της ως υπομονετικό εταίρο, που δεν είχε επιδιώξει αντιπαράθεση. Το Γενικό Επιτελείο ανέφερε ότι μέχρι το περιστατικό, τον Ιούνιο του 2012, η Τουρκία την είχε χαρίσει σε 114 αεροσκάφη που παραβίασαν τον εναέριο χώρο της μόνο εκείνο το έτος.
«Θα είχαμε κατέρριψε 114 αεροπλάνα, αν κάθε αεροσκάφος που παραβίαζε τον εναέριο χώρο της χώρας καταρριπτόταν χωρίς ερωτήσεις», δήλωνε το Γενικό Επιτελείο εκείνη την εποχή. «Οι εναέριες παραβιάσεις είναι περιστατικά που συμβαίνουν σχεδόν καθημερινά, και επιλύονται μέσα σε λίγα λεπτά από το διεθνές δίκαιο».
Επιπλέον, η ίδια η Τουρκία είναι ένοχη για παραβίαση του εναέριου χώρου της Ελλάδας κατ’ επανάληψη. Σύμφωνα με τα έγγραφα του Wikileaks, η Τουρκία παραβίαζε τον ελληνικό εναέριο χώρο σχεδόν 40 φορές την ημέρα το 2005!
Αλλά για κάποιο λόγο αυτή τη φορά, η Άγκυρα αποφάσισε να καταρρίψει το ρωσικό αεροπλάνο, το οποίο, σύμφωνα με την Τουρκία, εισήλθε στον εναέριο χώρο της για λίγα μόνο δευτερόλεπτα.