Δευτέρα 22 Ιουλίου 2019

Ένοπλες Δυνάμεις και Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων


Στην Ελλάδα, όπως είναι γνωστό, διαμορφώνεται υπό την αιγίδα του Υπουργείου Παιδείας, το Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων. Το Εθνικό Πλαίσιο
Προσόντων είναι ένα πλαίσιο ταξινόμησης των προσόντων, δηλαδή όλων των τίτλων που κατέχει ο κάθε πολίτης. Με την ανάπτυξη του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων διασφαλίζεται η ύπαρξη ενός και μοναδικού εργαλείου μέσω του οποίου μπορούν να περιγραφούν και να αποτιμηθούν όλοι οι τίτλοι σπουδών, οι οποίοι απονέμονται στην Ελλάδα. Τα 8 επίπεδα του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων καλύπτουν ολόκληρο το φάσμα των προσόντων από την πρωτοβάθμια έως την ανωτάτη εκπαίδευση.

Στις ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις, οι κάθε λογής τίτλοι των στελεχών που σπούδασαν αυτοθέλητα, ακολουθώντας την κατεύθυνση των αρχών και των αξιών της Ευρωπαϊκής αντίληψης μέσα στο πλαίσιο της Δια Βίου Μάθησης, αντιμετωπίζονται από τα Επιτελεία, ως παραπληρωματικά προσόντα ελάχιστης ή μηδαμινής σημασίας. Έτσι, η πιστοποιημένη απόκτηση γνώσεων, δεξιοτήτων και ικανοτήτων, για λόγους ύποπτους, συντεχνιακούς (;) και αντίθετους με την σύγχρονη, την κοινή αλλά και την Ευρωπαϊκή λογική, δεν διασυνδέονται επαγγελματικά με την σταδιοδρομία, τις μεταθέσεις, τις τοποθετήσεις, τον μισθό και την βαθμολογική εξέλιξη των στελεχών.

Η εκπαιδευτική λογική των Ενόπλων Δυνάμεων και η «διασύνδεσή» της με την καριέρα – σταδιοδρομία, αποκαλύπτεται, από τρία παραδείγματα, τα οποία αποτελούν προϊόν μυθοπλασίας και οποιαδήποτε ομοιότητα με πρόσωπα είναι συμπτωματική. 1) Για να κριθείς ως ανώτατος αξιωματικός, δεν παίζει καταλυτικό ρόλο αν έχεις δύο μεταπτυχιακά ή γνωρίζεις τρεις ξένες γλώσσες. 2) Αν είσαι αξιωματικός εξ υπαξιωματικών και κατάφερες να τελειώσεις τη Νομική (ΑΕΙ), θα είσαι πάντοτε νεότερος, από τον ομοιόβαθμο συνάδελφό σου που τελείωσε ΑΣΕΙ και πάντοτε νεότερος από τον συμμαθητή σου που είχε μεγαλύτερη βαθμολογία από εσένα όταν φοιτούσατε στη σχολή υπαξιωματικών (ΤΕΙ). 3) Αν μπήκες στις Ένοπλες Δυνάμεις ως ΕΜΘ ή ΕΠΟΠ με απολυτήριο λυκείου για να οδηγείς ένα άρμα μάχης, θα οδηγείς για πάντα ένα άρμα μάχης, ακόμα κι αν κάπου στην πορεία έγινες Φυσικός (ΑΕΙ), Ιστορικός (ΑΕΙ), ή Πολιτικός Μηχανικός (ΑΕΙ).

Στις Ένοπλες Δυνάμεις τα στοιχεία που καθορίζουν τα πάντα είναι, ο τρόπος εισαγωγής και η αρχαιότητα. Ο ενδιάμεσος χρόνος από την εισαγωγή μέχρι την αποστρατεία, στον οποίο μπορεί να συμβεί, είτε σημαντική απώλεια, είτε ουσιαστική αναβάθμιση, ικανοτήτων, δεξιοτήτων και γνώσεων, δεν αλλάζει σταδιοδρομικά τίποτα.

Οι απόψεις των Επιτελείων σχετικά με την επιμόρφωση των στελεχών, συχνά αποτυπώνονται με εκφράσεις όπως: «Για την τοποθέτηση στο εξωτερικό δεν παίζει βασικό ρόλο αν έχετε πτυχίο πανεπιστημίου και αν γνωρίζετε άριστα την γλώσσα προορισμού», «Δεν μπορούμε να σας μεταθέσουμε στη σχετική με το πτυχίο σας διεύθυνση», «Δεν παίζει ρόλο αν σπουδάζετε, θα μετατεθείτε σε άλλο μέρος», «Σπούδασες για εσένα», «Ο πανεπιστημιακός τίτλος σας λαμβάνει 0 μόρια», «Ζήτησες έγκριση από την Υπηρεσία για να σπουδάσεις;», «Μόνο αυτούς τους τίτλους σπουδών επιθυμούμε», «Το πτυχίο σου δεν ταιριάζει με την ειδικότητά σου», «Μπορεί να έχεις πτυχίο ΑΕΙ αλλά θα είσαι πάντοτε νεότερος από τον συνάδελφο με το πτυχίο ΤΕΙ», «Το πτυχίο σου θα μπορούσε να ληφθεί υπόψη μόνο αν ήταν στις προϋποθέσεις εισαγωγής σου στις Ένοπλες Δυνάμεις». Αυτές οι απόψεις δεν τιμούν τις σύγχρονες Ένοπλες Δυνάμεις, πληγώνουν αξιοπρεπή στελέχη που ξεχωρίζουν θετικά και δεν αντέχουν σε σοβαρές κριτικές.

Από τα παραπάνω προκύπτει το ερώτημα, κατά πόσο το ισχύον θεσμικό πλαίσιο καθιστά ελκυστική την Διά Βίου Μάθηση για τους στρατιωτικούς; Η απάντηση είναι καθόλου. Διότι τελικά, η απόκτηση κάθε είδους προσόντων από όποια μαθησιακή διαδρομή κι αν προέρχονται, ούτε ενισχύεται με παροχή κινήτρων ούτε και διασυνδέεται με κανέναν τρόπο (υπηρεσιακά, βαθμολογικά, μοριοδοτικά, μισθολογικά) με την σταδιοδρομία των στελεχών. Το θεσμικό πλαίσιο στερεί την δυνατότητα του στελέχους για περαιτέρω αξιοποίηση των γνώσεων που έχει αποκομίσει κατά τη διάρκεια των σπουδών του και η Υπηρεσία δεν μπορεί να ωφεληθεί από αυτές. Και το στέλεχος και η Υπηρεσία, χάνουν.

Συνεπώς, η εναρμόνιση των Ενόπλων Δυνάμεων με την σύγχρονη λογική της άρρηκτης διασύνδεσης, προσόντων – αξιοποίησης – σταδιοδρομικής εξέλιξης και το Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων καθίσταται κάτι παραπάνω από αναγκαία, διότι θα διασφαλίσει την ποιότητα και την διαφάνεια και θα συμβάλλει στην δίκαιη κατάταξη του συνόλου των προσόντων των στελεχών, όλων των βαθμίδων και προελεύσεων. Για να σταματήσουν τα φαινόμενα, στελέχη με μεταπτυχιακά και ξένες γλώσσες να αποστρατεύονται πρόωρα και συμμαθητές τους με μοναδικό προσόν την φοίτηση στο ΑΣΕΙ να φτάνουν στις υψηλότερες θέσεις. Για να σταματήσουν τα φαινόμενα, στελέχη με απολυτήρια λυκείου να γίνονται Αντισμήναρχοι και στελέχη με πτυχία πανεπιστημίου να αποστρατεύονται Ανθυπασπιστές.

Κύριοι υπουργοί, για να καταλάβετε πόσο ανεκμετάλλευτα από την Υπηρεσία παραμένουν τα στελέχη που σπούδασαν ή ολοκλήρωσαν μεταπτυχιακά – διδακτορικά, αρκεί να ρωτήσετε, πόσα είναι αυτά τα στελέχη και αν έχουν τοποθετηθεί σε μονάδες συναφείς με τις σπουδές τους. Αξίζει επίσης να ρωτήσετε, πόσοι προερχόμενοι από υπαξιωματικούς με ανώτερες και ανώτατες σπουδές έχουν μεταταχθεί σε ανώτερη βαθμίδα. Οι απαντήσεις θα αναδείξουν το μέγεθος του προβλήματος.

Στις Ένοπλες Δυνάμεις, το Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων πρέπει να λειτουργήσει ως γέφυρα μεταξύ της εκπαίδευσης και της σταδιοδρομίας των στελεχών. Έτσι θα υπάρχει η δυνατότητα αναβάθμισης για τα στελέχη που το δικαιούνται, προσφέροντας στα στελέχη αυτά τις υπηρεσιακές επιβραβεύσεις που τους αναλογούν, σύμφωνα με τα αξιολογημένα και συγκαιρινά τους προσόντα και όχι σύμφωνα αποκλειστικά με τα προσόντα που είχαν την ώρα της εισαγωγής και της αποφοίτησης από την στρατιωτική σχολή.

ΥΓ. Ελπίζω αυτές τις σκέψεις να τις διαβάσουν οι υπεύθυνοι εκπαίδευσης και σταδιοδρομίας, αν και μοιάζουν με μήνυμα σε μπουκάλι αφημένο σε ωκεανό.

Με σεβασμό,
Ένας ε.ε. Στρατιωτικός





o parlapipas

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου