Κείμενο – «τέρας» χαρακτηρίζουν κυβερνητικοί αξιωματούχοι το κείμενο που προέκυψε μετά τη συνεδρίαση του Eurogroup και παρουσιάστηκε στη Σύνοδο Κορυφής των ηγετών της ευρωζώνης.
Οι εν λόγω αξιωματούχοι αναφέρουν ότι το κείμενο αυτό περιλαμβάνει σκληρούς όρους, ενώ υπάρχουν επίσης απαιτήσεις που δεν υπήρχαν στο παρελθόν.
Στο θέμα, δε, αξιοπιστίας που τέθηκε στη διάρκεια της συνεδρίασης, πριν αυτή διακοπεί για διαβουλεύσεις, σύμφωνα με το Mega, ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας φέρεται να είπε:
«Εμείς πήγαμε το περιεχόμενο της πρότασης στη Βουλή για να πάρουμε εξουσιοδότηση ακριβώς για λόγους αξιοπιστίας. Ωστόσο, η αξιοπιστία πρέπει να είναι αμφίδρομη και αξιοπιστία δεν σημαίνει να φορτώνουμε τη συμφωνία με επιπλέον απαιτήσεις».
Αυτό είναι το προσχέδιο του Eurogroup που βρίσκεται στα «χέρια» της Σύνοδου (στα ΕΛΛΗΝΙΚΑ)
Το Eurogroup τονίζει την κρίσιμη ανάγκη της αποκατάστασης της εμπιστοσύνης με τις ελληνικές αρχές ως προαπαιτούμενο προκειμένου να υπάρξει μελλοντική συμφωνία για ένα νέο πρόγραμμα υπό τον ESM. Υπό αυτό το πρίσμα, η δέσμευση από τις ελληνικές αρχές είναι το σημείο-κλειδί και η επιτυχής υλοποίηση θα ακολουθήσει των πολιτικών δεσμεύσεων.
Το Eurogroup τονίζει την κρίσιμη ανάγκη της αποκατάστασης της εμπιστοσύνης με τις ελληνικές αρχές ως προαπαιτούμενο προκειμένου να υπάρξει μελλοντική συμφωνία για ένα νέο πρόγραμμα υπό τον ESM. Υπό αυτό το πρίσμα, η δέσμευση από τις ελληνικές αρχές είναι το σημείο-κλειδί και η επιτυχής υλοποίηση θα ακολουθήσει των πολιτικών δεσμεύσεων.
Οι ειδικοί του Eurogroup συνεχίζουν να στηρίζουν την πλήρη συμμετοχή του ΔΝΤ (και καλωσορίζουν την πρόθεση της Ελλάδας να ζητήσει την πλήρη συμμετοχή του ΔΝΤ για την εποπτεία και τη χρηματοδότηση του προγράμματος). Αυτό αποτελεί προαπαιτούμενο από το Eurogroup για να συμφωνήσει σε ένα νέο πρόγραμμα υπό τον ESM.
Με βάση την ανάγκη να αποκατασταθεί η εμπιστοσύνη με την Ελλάδα, το Eurogroup καλωσορίζει τις δεσμεύσεις των ελληνικών αρχών να νομοθετήσουν χωρίς καθυστέρηση, έως τις 15 Ιουλίου, ένα πρώτο σετ μέτρων. Αυτά τα μέτρα, τα οποία θα ληφθούν σε προτεραιότητα και σε συμφωνία με τους θεσμούς, θα περιλαμβάνουν:
– τον εξορθολογισμό του ΦΠΑ και τη διεύρυνση της φορολογικής βάσης για να αυξηθούν τα έσοδα,
– εμπροσθοβαρή μέτρα για τη μακροχρόνια βιωσιμότητα του συνταξιοδοτικού συστήματος ως μέρος της εκ βάθρου αναμόρφωσης του,
– την υιοθέτηση ενός Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας, ο οποίος θα οδηγήσει σε εκ βάθρων αναδιάρθρωση των διαδικασιών και των συμφωνιών για το σύστημα κοινωνικής δικαιοσύνης και θα μπορεί να επιταχύνει τη δικαστική διαδικασία και να μειώσει το κόστος,
– την εξασφάλιση της πλήρους νομικής ανεξαρτησίας της ΕΛΣΤΑΤ,
– την πλήρη εφαρμογή των σχετικών προβλέψεων που περιλαμβάνονται στη Συνθήκη για τη Σταθερότητα, το Συντονισμό και τη Διακυβέρνηση στην Οικονομική και Νομισματική Ένωση, ιδιαίτερα με το να καταστεί λειτουργικό το Δημοσιονομικό Συμβούλιο προτού οριστικοποιηθεί το Μνημόνιο Συνεργασίας και την εισαγωγή αυτόματων περικοπών δαπανών σε περίπτωση απόκλισης από τους φιλόδοξους στόχους πρωτογενούς πλεονάσματος που θα υπόκειται στην έγκριση των Θεσμών και
– τη μετάβαση στη νέα κοινοτική οδηγία για την Αναδιάρθρωση και Ανακεφαλαιοποίηση των Τραπεζών (BRRD), το αργότερο σε μία εβδομάδα, με τη στήριξη της Κομισιόν.
Άμεσα και μόνο με τη νομική εφαρμογή των προαναφερόμενων μέτρων καθώς και την επικύρωση των δεσμεύσεων που περιλαμβάνονται στο παρόν έγγραφο από το ελληνικό Κοινοβούλιο, μπορεί να ληφθεί μια απόφαση εντολής προς τους Θεσμούς για διαπραγμάτευση ενός Μνημονίου Κατανόησης (MoU). Η απόφαση αυτή θα ληφθεί υπό τον όρο ότι θα έχουν ολοκληρωθεί οι διαδικασίες σε εθνικό επίπεδο και ότι θα πληρούνται οι προϋποθέσεις του Άρθρου 13 της Συνθήκης του ESM, στη βάση της αξιολόγησης που προβλέπει το Άρθρο 13.1.
Με στόχο να δημιουργηθεί η βάση για μία επιτυχή αξιολόγηση του Μνημονίου Συνεργασίας, η ελληνική προσφορά για μεταρρυθμίσεις θα πρέπει να ενισχυθεί σοβαρά ώστε να λάβει υπόψη την αποδυνάμωση, με δυναμικό ρυθμό, της οικονομικής και δημοσιονομικής κατάστασης της χώρας κατά τη διάρκεια των τελευταίων ετών. Η ελληνική κυβέρνηση πρέπει να δεσμευθεί επισήμως ως προς την ενίσχυση των προτάσεών της σε ένα αριθμό πεδίων που προσδιορίζονται από τους θεσμούς, με ένα ικανοποιητικό ξεκάθαρο χρονοδιάγραμμα για τη νομοθέτηση και την εφαρμογή τους, συμπεριλαμβάνοντας δομικής φύσης σημεία αναφοράς, ορόσημα και ποσοτικά κριτήρια, ώστε να υπάρχει σαφήνεια για την κατεύθυνση των πολιτικών σε μεσοπρόθεσμο επίπεδο.
Απαιτούνται, σε πλήρη συνεργασία με τους θεσμούς:
– να διενεργηθούν φιλόδοξες μεταρρυθμίσεις στο συνταξιοδοτικό σύστημα και να εφαρμοστούν συγκεκριμένες πολιτικές που θα «ισοφαρίζουν» πλήρως τη δημοσιονομική επίπτωση που έχουν οι αποφάσεις του ΣτΕ σχετικά με τη συνταξιοδοτική μεταρρύθμιση του 2012 και να εφαρμοστεί, πλήρως, η ρήτρα μηδενικού ελλείμματος ή να εφαρμοστούν από κοινού συμφωνηθέντα ισοδύναμα έως τον Οκτώβριο του 2015,
– να εφαρμοστούν περισσότερο φιλόδοξες μεταρρυθμίσεις στην αγορά προϊόντων με ξεκάθαρο χρονοδιάγραμμα και βάσει των προτάσεων που περιλαμβάνονται στην εργαλειοθήκη του ΟΟΣΑ, συμπεριλαμβανομένων του ανοίγματος των καταστημάτων τις Κυριακές, τις περιόδους εκπτώσεων, του επαγγέλματος των φαρμακοποιών, της αγοράς γάλακτος, άρτου, (μη συνταγογραφούμενων φαρμάκων, ως μετέπειτα βήμα), όπως και του ανοίγματος των σημαντικών από δημοσιονομικής άποψης επαγγελμάτων (π.χ. θαλάσσιες μεταφορές). Ακολούθως εφαρμογή της εργαλειοθήκης ΙΙ του ΟΟΣΑ, θα πρέπει να ενταχθεί και η βιομηχανία μεταποίησης στα προαπαιτούμενα,
– την ιδιωτικοποίηση του ΑΔΜΗΕ, (εκτός εάν ληφθούν μέτρα που να έχουν ισοδύναμη επίδραση στον ανταγωνισμό, όπως συμφωνήθηκε με τους θεσμούς),
– την αγορά εργασίας, στην οποία θα πρέπει να υπάρξει σαφής αναθεώρηση των συλλογικών συμβάσεων, της βιομηχανικής πρακτικής και των απολύσεων σε απόλυτη ευθυγράμμιση με όσα έχουν συμφωνηθεί με τους θεσμούς. (Επιπρόσθετα, οι ελληνικές αρχές θα πρέπει να εκσυγχρονίσουν το νομοθετικό πλαίσιο των απολύσεων, σε πλήρη ευθυγράμμιση με τις ορθές πρακτικές). Στο πλαίσιο αυτών των αξιολογήσεων, οι αλλαγές στην αγορά εργασίας θα πρέπει να βασίζονται σε διεθνείς και ευρωπαϊκές βέλτιστες πρακτικές, και δεν θα πρέπει να περιλαμβάνουν επιστροφή σε πολιτικές του παρελθόντος οι οποίες δεν είναι συμβατές με το στόχο προώθησης της βιώσιμης και χωρίς αποκλεισμούς ανάπτυξης.
– την υιοθέτηση των καλύτερων πρακτικών ώστε να ενισχυθεί ο χρηματοπιστωτικός τομέας, συμπεριλαμβανομένης της λήψης μέτρων για τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια και μέτρων ενίσχυσης της διακυβέρνησης του ΤΧΣ και των άλλων τραπεζών, κυρίως μέσω του περιορισμού του ενδεχόμενου πολιτικής παρέμβασης ειδικά στις διαδικασίες διορισμού.
Επιπρόσθετα οι ελληνικές αρχές θα πρέπει να προχωρήσουν στα ακόλουθα:
– εφαρμογή ενός αναβαθμισμένου προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων με ενισχυμένη διακυβέρνηση (εποπτεία). (Οι ελληνικές αρχές θα προσκαλέσουν ένα ανεξάρτητο οργανισμό ο οποίος θα αποτιμήσει την αξία των υπό πώληση περιουσιακών στοιχείων και θα εξετάσει τους καλύτερους τρόπους ώστε να ενισχυθεί περαιτέρω η ανεξαρτησία του ΤΑΙΠΕΔ και σε συνεργασία με την Κομισιόν).
Ή
(Επιπρόσθετα, αξιόλογα ελληνικά περιουσιακά στοιχεία (50 δισ. ευρώ) θα μεταφερθούν σε έναν εξωτερικό και πλήρως ανεξάρτητο ταμείο όπως το Institution of Growth του Λουξεμβούργου, ώστε να ιδιωτικοποιηθούν εν καιρώ και να χρησιμοποιηθούν για τη μείωση του χρέους. Αυτό το ταμείο θα το διαχειρίζονται οι ελληνικές αρχές υπό την εποπτεία ανάλογων ευρωπαϊκών αρχών),
– σε συμφωνία με τις φιλοδοξίες της ελληνικής κυβέρνησης να εκσυγχρονίσει και να ενισχύσει τη δημόσια διοίκηση της Ελλάδας και να τεθεί σε εφαρμογή ένα πρόγραμμα, υπό την αιγίδα της Κομισιόν, να υπάρξει ενίσχυση των δεξιοτήτων και «αποπολιτικοποίηση» της ελληνικής δημόσιας διοίκησης. Η πρώτη πρόταση θα πρέπει να κατατεθεί έως τις 20 Ιουλίου μετά από διαπραγματεύσεις με τους θεσμούς. Η ελληνική κυβέρνηση δεσμεύεται να μειώσει περαιτέρω το κόστος της δημόσιας διοίκησης, σε ευθυγράμμιση με το πρόγραμμα που έχει συμφωνηθεί με τους θεσμούς
– να γίνει πλήρης ομαλοποίηση των πρακτικών μεθόδων με τους θεσμούς, συμπεριλαμβανόμενης της αναγκαίας διεργασίας στην Αθήνα, για να πραγματοποιηθεί με βέλτιστο τρόπο η εφαρμογή και παρακολούθηση του προγράμματος. Η κυβέρνηση πρέπει να συμβουλεύεται και να συμφωνεί με τους θεσμούς για όλα τα σχετικά νομοσχέδια, δίνοντας αρκετό χρόνο πριν παρουσιαστούν προς ψήφιση στο Κοινοβούλιο ή δημόσια διαβούλευση. Το Eurogroup υπογραμμίζει πως η εφαρμογή είναι το κλειδί της υπόθεσης, και μέσα σε αυτό το πλαίσιο καλωσορίζει την βούληση των ελληνικών αρχών για θέση ζητήματος τεχνικής υποστήριξης μέχρι τις 20 Ιουλίου από τους θεσμούς και τα κράτη-μέλη, και ζητά από την Κομισιόν να συντονίσει αυτή την υποστήριξη από την Ευρώπη.
– [τέλος, να πράξει τις απαραίτητες αλλαγές ή τροποποιήσεις «αναδρομικά», για νομοσχέδια που πέρασαν το 2015, τα οποία δεν έχουν συμφωνηθεί με τους θεσμούς και είναι αντίθετα με τις δεσμεύσεις που έχουν προσυμφωνηθεί στο πλαίσιο της ανακοίνωσης του Eurogroup της 20ης Φεβρουαρίου 2015]
Οι παραπάνω δεσμεύσεις είναι τα ελάχιστα προαπαιτούμενα για την απαρχή των διαπραγματεύσεων με την ελληνική κυβέρνηση. Παρόλα αυτά το Eurogroup ξεκαθάρισε πως η απαρχή των διαπραγματεύσεων δεν αποκλείει οποιαδήποτε τελική συμφωνία για ένα νέο πρόγραμμα ESM, το οποίο θα πρέπει να βασιστεί σε μία συμφωνία για όλο το πακέτο (συμπεριλαμβανόμενων των αναγκών χρηματοδότησης, την βιωσιμότητα του χρέους, και πιθανό σχέδιο χρηματοδότησης-γέφυρας).
Το Eurogroup επισημαίνει τις πιθανές ανάγκες χρηματοδότησης μεταξύ 82 και 86 δισ. ευρώ, όπως υπολογίζουν οι θεσμοί. Το Eurogroup προσκαλεί τους θεσμούς να διερευνήσουν τις πιθανότητες σμίκρυνσης του πακέτου χρηματοδότησης, μέσω εναλλακτικής δημοσιονομικής πορείας ή αυξημένων εσόδων από ιδιωτικοποιήσεις. Η αποκατάσταση πρόσβασης στις αγορές, η οποία είναι και σκοπός οποιουδήποτε πακέτου χρηματοδότησης, μετριάζει την ανάγκη χρήσης του πακέτου. Το Eurogroup επίσης επισημαίνει τις επείγουσες χρηματοδοτικές ανάγκες της Ελλάδας οι οποίες υπογραμμίζουν την ανάγκη για πολύ γοργή πρόοδο για απόφαση νέου μνημονίου: οι ανάγκες υπολογίζονται σε 7 δισ. μέχρι τις 20 Ιουλίου και 5 δισ. ευρώ μέχρι τα μέσα Αυγούστου.
Το Εurogroup αναγνωρίζει την σημασία της εξασφάλισης πως το ελληνικό δημόσιο θα μπορέσει να ξεκαθαρίσει τα χρέη του προς το ΔΝΤ και προς την ΤτΕ και πως θα τιμήσει τις υποχρεώσεις του στις επόμενες εβδομάδες έτσι ώστε να υπάρξει ομαλή κατάληξη των διαπραγματεύσεων. Το ρίσκο αργής κατάληξης των διαπραγματεύσεων είναι στο μέρος της Ελλάδας. Το Eurogroup θα συνεχίσει να συζητά αυτά τα θέματα με τον χαρακτηρισμό του κατεπείγοντος.
Δεδομένων των οξέων προκλήσεων στον ελληνικό χρηματοπιστωτικό τομέα, το πακέτο ενός νέου προγράμματος του ESM θα πρέπει να συμπεριλαμβάνει την δημιουργία ενός «μαξιλαριού» 10 – 25 δισ. ευρώ για τον τραπεζικό τομέα για να αντιμετωπιστούν τυχόν ανάγκες επαναχρηματοδότησης και κοστών επίλυσης, από τα οποία τα 10 δισ. θα γίνουν διαθέσιμα άμεσα σε ξεχωριστό λογαριασμό στον ESM.
To Eurogroup γνωρίζει πως μία γρήγορη απόφαση για ένα νέο πρόγραμμα είναι αναγκαία για την επαναλειτουργία των τραπεζών, κάτι που θα αποφύγει μία αύξηση του χρηματοδοτικού πακέτου. Η ΕΚΤ θα προβεί σε λεπτομερή αξιολόγηση μετά το καλοκαίρι. Το «μαξιλάρι» θα χρησιμοποιηθεί για πιθανές κεφαλαιακές ελλείψεις με βάση την αξιολόγηση μετά από τη ρύθμιση νομοθετικού πλαισίου.
Υπάρχει σοβαρή ανησυχία για τη βιωσιμότητα του ελληνικού χρέους. Αυτό είναι λόγω της χαλαρότητας των πολιτικών τους τελευταίους δώδεκα μήνες, κάτι το οποίο οδήγησε στην πρόσφατη αλλοίωση στο εγχώριο μακροοικονομικό και χρηματοοικονομικό περιβάλλον. Το Eurogroup υπενθυμίζει πως τα κράτη-μέλη της Ευρωζώνης έχουν, τα τελευταία χρόνια, υιοθετήσει ένα μεγάλο σετ μέτρων τα οποία έχουν ομαλοποιήσει το μονοπάτι της εξυπηρέτησης του χρέους και έχουν μειώσει τα κόστη κατά πολύ.
[Με αυτό το φόντο, και μέσα στο πλαίσιο ενός πιθανού, μελλοντικού προγράμματος του ESM, και παράλληλα με το πνεύμα του Eurogroup του Νοεμβρίου του 2012, το Eurogroup είναι έτοιμο να εξετάσει πιθανά επιπλέον μέτρα για την περαιτέρω ομαλοποίηση της εξυπηρέτησης χρέους της Ελλάδας, εάν κάτι τέτοιο χρειαστεί, για την εξασφάλιση πως τα ακαθάριστα επίπεδα χρηματοδότησης παραμείνουν σε βιώσιμο επίπεδο. Αυτά τα μέτρα, συμπεριλαμβανόμενων και μεγαλύτερων περιόδων χάριτος και αποπληρωμής, θα εξαρτηθούν από την πλήρη εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων που θα συμφωνηθούν σε μία πιθανή νέα συμφωνία με την Ελλάδα και θα εξεταστούν μετά από μία θετική κατάληξη της πρώτης αναθεώρησης].
Το Eurogroup υπογραμμίζει πως [ονομαστικό] κούρεμα χρέους δεν μπορεί να γίνει.
Οι ελληνικές αρχές επαναλαμβάνουν την ξεκάθαρη δέσμευσή τους προς τήρηση των χρηματοοικονομικών υποχρεώσεών τους προς όλους τους δανειστές, πλήρως και στην ώρα τους.
[Εάν όλοι οι όροι σε αυτό το γραπτό εκπληρωθούν, το Eurogroup και το Δ.Σ. του ESM θα μπορούν, σύμφωνα με το Άρθρο 13.2 της Συνθήκης του ESM, να δώσουν εντολή στους θεσμούς για διαπραγμάτευση ενός νέου προγράμματος ESM, εάν τα προαπαιτούμενα του Άρθρου 13 της Συνθήκης του ESM εκπληρωθούν με βάση την αναφερόμενη εκτίμηση του Άρθρου 13.1]
[Εάν δεν υπάρξει συμφωνία, θα πρέπει να δοθούν στην Ελλάδα γρήγορες διαπραγματεύσεις έτσι ώστε να γίνει μία «προσωρινή έξοδος» από την Ευρωζώνη, με πιθανή αναδιάρθρωση χρέους].
phgh:http://hellasforce.com/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου