«Ο ΦΑΚΕΛΟΣ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΑΝΟΙΞΕΙ ΑΚΟΜΗ»
«Η νέα ανακεφαλαιοποίηση έρχεται να διορθώσει τα λάθη και να αποτρέψει τους κινδύνους που δημιούργησαν οι προηγούμενες ανακεφαλαιοποιήσεις. Η ρητορική περί εξεταστικών επιτροπών δε συνιστά απειλή για εμάς, αλλά είναι καθήκον και υποχρέωση της Βουλής, γιατί όπως έχω πει ο φάκελος των τραπεζών δεν έχει ακόμη ανοίξει» ανέφερε ο αντιπρόεδρος της Κυβέρνησης Γιάννη Δραγασάκης, δείχνοντας ότι η Εξεταστική Επιτροπή της Βουλής είναι θέμα χρόνου να επανασυσταθεί.
Την απόκρυψη αλλότριων στόχων από εκείνον της σταθερότητας της χώρας, διαβλέπει ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης Γιάννης Δραγασάκης στη συζήτηση περί «οικουμενικής κυβέρνησης», επισημαίνοντας πως ο ΣΥΡΙΖΑ είναι ο πόλος όχι μόνον της σταθερότητας αλλά και μετασχηματισμού της κοινωνίας.
Ο κ. Δραγασάκης επισήμανε την αντίφαση ανάμεσα στην επιθετική, από τη μία, στάση απέναντι στην κυβέρνηση και τη συζήτηση, από την άλλη, περί οικουμενικής κυβέρνησης, και τόνισε πως ιστορικά οικουμενικές κυβερνήσεις γίνονται όταν υπάρχει κενό εξουσίας ή όταν δεν υπάρχει κάποιος νομιμοποιημένος από τον λαό πόλος. «Σήμερα ο ΣΥΡΙΖΑ αποτελεί τέτοιο πόλο και αποτελεί πόλο όχι μόνον σταθερότητας αλλά και μετασχηματισμού της κοινωνίας. Είναι ένα κόμμα ανοιχτό σε συμμαχίες στη βάση προγραμμάτων και προγραμματικών συγκλίσεων» τόνισε ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης, παρατηρώντας πως η συζήτηση αυτή, μάλλον σε άλλους στόχους αποσκοπεί. Όπως είπε, ενδεχομένως αποσκοπεί στην οικουμενική συγκάλυψη των προβλημάτων, ενδεχομένως στην αναστολή ή ακύρωση, έστω και προσωρινά, εκείνων των ρήξεων με τα συμφέροντα, «οι οποίες όμως πρέπει να γίνουν και θα γίνουν», διαβεβαίωσε κατηγορηματικά.
«Τα περί αφελληνισμού των τραπεζών δεν ισχύουν»
Κατά την ομιλία του, ο κ. Δραγασάκης αναφέρθηκε εκτενώς στο θέμα της ανακεφαλαιοποίησης, επισημαίνοντας πως ακούστηκαν πολλά και ανεύθυνα από τους κατεξοχήν υπεύθυνους και τονίζοντας πως η ανακεφαλαιοποίηση και η επιτυχία της είναι ένας σημαντικός σταθμός. Απαριθμώντας τους λόγους για τους οποίους η ανακεφαλαιοποίηση ήταν σημαντική, ανέφερε:
-Πρώτον, διότι υπήρχαν δυνάμεις που επεδίωκαν να συνδεθεί με την πρώτη αξιολόγηση και καταβλήθηκαν προσπάθειες να γίνει τον επόμενο χρόνο υπό το βάρος μιας οδηγίας, η οποία απαιτεί το κούρεμα των καταθέσεων. «Κι αυτό ακριβώς ήταν το πρώτο που μπορέσαμε να αποτρέψουμε» εξήγησε.
-Δεύτερον, διότι στην αρχή αυτής της διαδικασίας κανείς δεν περίμενε ότι και οι τέσσερις συστημικές τράπεζες θα μπορέσουν να αντλήσουν πόρους και κεφάλαια έστω για τις βασικές τους ανάγκες από τα ιδιωτικά κεφάλαια. «Κι όμως αυτό επετεύχθη» είπε ο κ. Δραγασάκης.
-Τρίτον, διότι περιόρισε τις δανειακές ανάγκες αρκετά στο όριο των 6 δισ. αντί των 20 δισ. ή 25 δισ. που πολλοί έλεγαν.
Περιγράφοντας την κατάσταση μετά την ανακεφαλαιοποίηση, ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης ανέφερε:
-Στην τράπεζα Πειραιώς, περίπου το 26% των μετοχών ανήκει στο Δημόσιο, μέσω του ΤΧΣ, το 40% επιπλέον ανήκει σε εγχώριους επενδυτές, οι οποίοι συγκεντρώνουν το 66%.
-Στην Εθνική Τράπεζα, το 41% των μετοχών ανήκει στο ΤΧΣ και το 12% βρίσκεται στην κατοχή άλλων εγχώριων ιδιωτών επενδυτών. Συνολικά ένα ποσοστό 53% είναι στην κατοχή εγχώριων επενδυτών. «Οι κραυγές περί αφελληνισμού του τραπεζικού μας συστήματος, επομένως δεν έχουν σχέση με την πραγματικότητα» ανέφερε ο κ. Δραγασάκης, προσθέτοντας πως ακόμη και στην «Άλφα Μπανκ» το Δημόσιο είναι ο σημαντικότερος μεμονωμένος μέτοχος με 11%, ενώ τόσο στην «Άλφα Μπανκ» όσο και στη «Γιούρομπανκ» το Δημόσιο συμμετέχει με εκπρόσωπό του στο ΔΣ.
Το συμπέρασμα είναι ότι διαμορφώνεται ένα νέο σύστημα ελέγχου του τραπεζικού συστήματος στο οποίο παίζουν ρόλο πολλοί παράγοντες, μεταξύ αυτών όμως και το Δημόσιο παίζει καθοριστικό ρόλο, διότι κυρίως διαμορφώνει το θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας των τραπεζών, υπογράμμισε.
Οι κυβερνητικοί στόχοι
Απαντώντας στο ερώτημα για το τι κατέστησε αναγκαία την ανακεφαλαιοποίηση, ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης είπε καταρχήν πως δεν αποτελεί συνέχεια των προηγούμενων, αλλά έρχεται να διορθώσει λάθη και να αποτρέψει κινδύνους που ενυπήρχαν στις προηγούμενες, διότι κατέστη αναγκαία όχι λόγω των κεφαλαιακών περιορισμών, αλλά διότι οι προηγούμενες ανακεφαλαιοποιήσεις δεν θωράκισαν επαρκώς τις τράπεζες, δεν συνοδεύτηκαν με σχέδιο αντιμετώπισης των «κόκκινων δανείων» και δεν σχεδιάστηκαν με όρους δημοσίου συμφέροντος, αντιθέτως σχεδιάστηκαν με όρους εξυπηρέτησης ειδικών ομάδων συμφερόντων, μεταξύ των οποίων των παλαιών μετόχων και διοικήσεων, που προστατεύτηκαν σκανδαλωδώς. «Γι’ αυτό και οι όποιες αναφορές σε Εξεταστική Επιτροπή δεν συνιστούν απειλές, αλλά καθήκον και υποχρέωση της Βουλής, διότι ο φάκελος των τραπεζών δεν έχει ακόμη ανοίξει» είπε χαρακτηριστικά.
Ενημέρωσε δε, ότι μετά από εξουσιοδότηση του Συμβουλίου Οικονομικής Πολιτικής απέστειλε επιστολή στην ΤτΕ, στο ΤΧΣ, στην Ένωση Τραπεζών και στην Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς, με την οποία τους ζητεί να καταθέσουν στη Βουλή εκθέσεις με τις οποίες να απαντούν σε όλα τα ερωτήματα για την εξέλιξη του χρηματοπιστωτικού συστήματος από την κρίση και μετά και για τις ανακεφαλαιοποιήσεις.
Περιγράφοντας την κυβερνητική πολιτική μετά την ανακεφαλαιοποίηση, ο κ. Δραγασάκης τόνισε ότι προβλέπει τους εξής στόχους:
- Ολοκλήρωση του θεσμικού πλαισίου για την ταχεία αντιμετώπιση των «κόκκινων δανείων».
- Την αξιολόγηση των διοικήσεων για πρώτη φορά, όχι μόνο των προσώπων, αλλά και των δομών της κάθε τράπεζας. Με την ευκαιρία αυτή, ο κ. Δραγασάκης προανήγγειλε την επανεξέταση των υπέρογκων αμοιβών των ανώτατων στελεχών.
- Την προετοιμασία ενός νόμου που θα εισάγει ένα σύστημα διαύγειας στις τράπεζες με στόχο να αποτραπούν προβλήματα σαν αυτά του παρελθόντος, ενίσχυση της ρευστότητας της οικονομίας, κάτι που -όπως εξήγησε - εξαρτάται από την ΕΚΤ, αλλά εξαρτάται και από τις ίδιες τις τράπεζες και την πολιτική επιτοκίων και άλλους παράγοντες, όπως είναι η κατοχύρωση και η άσκηση των δικαιωμάτων του Δημοσίου, «πράγμα το οποίο προϋποθέτει θεσμικές αλλαγές στο υπουργείο Οικονομικών».
- Την εφαρμογή εντός του 2016 ενός εναλλακτικού τραπεζικού συστήματος, το οποίο θα αντιμετωπίζει ανάγκες που οι συστημικές τράπεζες είτε δεν μπορούν είτε δεν θέλουν να αντιμετωπίσουν στον τομέα των καινοτόμων δράσεων, των μικρών επιχειρήσεων, της τοπικής και περιφερειακής ανάπτυξης κλπ.
Όπως ενημέρωσε, τέλος, ο κ. Δραγασάκης, ήδη έχει δρομολογηθεί η συμμετοχή του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων στο μετοχικό κεφάλαιο του ΕΤΕΑΝ και ήδη ετοιμάζονται προγράμματα νεοφυών επιχειρήσεων για τη λεγόμενη μικροπίστωση κ.λπ
hmerisia
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου