Δευτέρα 26 Δεκεμβρίου 2016

ΚΥΠΡΙΑΚΟ… ΩΡΑ ΜΗΔΕΝ! ΕΡΧΟΝΤΑΙ Δ Η Μ Ο Ψ Η Φ Ι Σ Μ Α ΤΑ


%ce%ba%cf%85%cf%80%cf%81%ce%b9%ce%b1%ce%ba%ce%bf
Διεξαγωγή δημοψηφισμάτων για λύση του Κυπριακού, στα μέσα του 2017, ενδεχομένως τον Ιούνιο «βλέπει» η Βρετανία η οποία, σύμφωνα με πληροφορίες του «ΦΙΛΕΛΕΥΘΕΡΟΥ», εκδήλωσε παρέμβαση προς την ΕΕ, ζητώντας από τις Βρυξέλλες να επιταχύνουν τις διαδικασίες εναρμόνισης των Τουρκοκυπρίων με το ευρωπαϊκό κεκτημένο, καταρτίζοντας «σχέδιο δράσης», προκειμένου όλα να είναι έτοιμα, στην περίπτωση κατά την οποία οι συζητήσεις της Γενεύης οδηγήσουν σε πολιτική συμφωνία. Σύμφωνα με άριστα ενημερωμένες πηγές, το Λονδίνο διαχωρίζει τις εξελίξεις μέχρι και την εφαρμογή της διευθέτησης, σε τρία στάδια, και ως εκ τούτου, ζήτησε από τις Βρυξέλλες να προβούν στις απαραίτητες κινήσεις:
1. Το πρώτο στάδιο αφορά στον χρόνο που θα διαρρεύσει μέχρι την 9η Ιανουαρίου. Η Βρετανία μετέφερε προς την ΕΕ τη θέση ότι θα πρέπει να τρέξει με ταχύτατους ρυθμούς η εντατικοποίηση όλων των διαδικασιών για εναρμόνιση της νομοθεσίας των Τουρκοκυπρίων με την κοινοτική νομοθεσία.
Μέχρι στιγμής έγιναν έξι αποστολές από την ΕΕ, στο πλαίσιο της ad hoc Επιτροπής (σ.σ βλέπε άλλη στήλη) για εναρμόνιση των Τ/κ, ενώ προγραμματίζονται νέες αποστολές στις αρχές του νέου έτους.
Υπενθυμίζεται ότι η διαδικασία για εναρμόνιση των Τ/κ πριν τη λύση του Κυπριακού είχε ως αφετηρία αίτημα που υποβλήθηκε γραπτώς προς τον Ζαν Κλοντ Γιούνκερ από τον Ανδρέα Μαυρογιάννη και τον Οζντίλ Ναμί, κατά την «κοινή ιστορική επίσκεψη» των δύο διαπραγματευτών στην έδρα της ΕΕ.
Σημειώνεται ότι το αίτημα αυτό δεν υποβλήθηκε από την Κυπριακή Δημοκρατία, κράτος-μέλος της ΕΕ, αλλά από τις δύο κοινότητες, με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Παράλληλα, το Λονδίνο ζητά όπως προχωρήσει η εργασία για την προετοιμασία των τραπεζών στα κατεχόμενα, κάτι που μέχρι στιγμής σκοντάφτει στην άρνηση της τουρκικής πλευράς, προκαλώντας εύλογα ερωτηματικά για την κατάσταση των χαρτοφυλακίων των τραπεζών που δραστηριοποιούνται στην κατεχόμενη Κύπρο.
2.Το δεύτερο στάδιο αφορά στον χρόνο που θα διαρρεύσει από την έναρξη των διαδικασιών στη Γενεύη και την επίτευξη ενδεχόμενης πολιτικής συμφωνίας, μέχρι και τη διεξαγωγή των δημοψηφισμάτων, που εκτιμάται από το Λονδίνο περί τα μέσα του 2017, ενδεχομένως τον προσεχή Ιούνιο.
Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, η Βρετανία επεσήμανε προς την Κομισιόν ότι εάν επιτευχθεί πολιτική συμφωνία, τότε οι Βρυξέλλες θα πρέπει να έχουν έτοιμο ένα «σχέδιο δράσης» για υλοποίηση της εναρμόνισης των Τ/κ. Αφενός μέσω της εξασφάλισης και διάθεσης των απαραίτητων οικονομικών πόρων και αφετέρου μέσω της παροχής τεχνικής βοήθειας προς αυτή την κατεύθυνση.
3.Το τρίτο στάδιο αφορά στον χρόνο από τη διεξαγωγή των δημοψηφισμάτων μέχρι την πρώτη μέρα εφαρμογής της λύσης, νοουμένου ότι η συμφωνία έχει εγκριθεί από την ε/κ και από την τ/κ κοινότητα. Στο πλαίσιο αυτό, το Λονδίνο επισημαίνει ότι οι Βρυξέλλες θα πρέπει να είναι έτοιμες για να προχωρήσουν στην τροποποίηση της πράξης προσαρμογής, που περιλαμβάνεται στη Συνθήκη Προσχώρησης της Κυπριακής Δημοκρατίας.
Αυτά τα τρία στάδια οριοθετούν εν πολλοίς και τον ρόλο που επιφυλάσσει το Λονδίνο στην Ευρωπαϊκή Ένωση, ο οποίος εξαντλείται κατά κύριο λόγο στην εναρμόνιση των Τ/κ, χωρίς βεβαίως να προβλέπεται ουσιαστική παρέμβαση γύρω από τη συμβατότητα της επιδιωκόμενης λύσης με το κοινοτικό κεκτημένο.
Επί του προκειμένου, η Κομισιόν υιοθετεί τις «νουθεσίες» της Άγκυρας και του Λονδίνου και αναμένεται να τηρήσει «ουδετερότητα». Συνεπώς, αναμένεται απλώς να «γνωματεύσει» ότι η όποια λύση ενδεχομένως εξευρεθεί, δεν αντίκειται στο κεκτημένο.
Όπως ακριβώς έπραξε και το 2004 η Κομισιόν, παρά το γεγονός ότι το σχέδιο Ανάν έβριθε παρεκκλίσεων από το κοινοτικό κεκτημένο. Συνεπώς, η όποια παρέμβαση των Βρυξελλών δεν αναμένεται να επηρεάσει τις πρόνοιες της λύσης προς την κατεύθυνση συμβατότητάς της με το κεκτημένο, αλλά εκτιμάται ότι θα εστιαστεί σε μια προσπάθεια νομιμοποίησης της διευθέτησης που θα συμφωνηθεί ανεξαρτήτως περιεχομένου.
Άλλωστε, η Κομισιόν έχει ενημερώσει εδώ και χρόνια, με κάθε επισημότητα, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ότι είναι έτοιμη ακόμη και να τετραγωνίσει τον κύκλο, ενσωματώνοντας την όποια λύση καταλήξουν τα δύο μέρη στην Κύπρο. Με μοναδική προϋπόθεση το κράτος να μπορεί να υλοποιεί τις υποχρεώσεις του έναντι των εταίρων του και να εκπροσωπείται αποτελεσματικά στα Συμβούλια της ΕΕ.
Σημειώνεται ότι η Κομισιόν δεν ευνοεί μόνιμες παρεκκλίσεις από το κοινοτικό κεκτημένο ή την επένδυση της λύσης με καθεστώς πρωτογενούς δικαίου, κάτι στο οποίο εμμένει η τουρκική πλευρά. Ωστόσο, οι Βρυξέλλες φρόντισαν να διαβεβαιώσουν τόσο τον Μουσταφά Ακιντζί όσο και δύο πολιτικούς αξιωματούχους της κυβέρνησης Ερντογάν ότι η ΕΕ θα μπορούσε να αποδεχθεί περιορισμό του δικαιώματος εγκατάστασης και ιδιοκτησίας Ελληνοκυπρίων προσφύγων, από την πίσω πόρτα. Στο πλαίσιο εσωτερικών ρυθμίσεων των συνιστώντων κρατιδίων και του ομοσπόνδου κράτους. Οι ρυθμίσεις αυτές, σύμφωνα με τις διαβεβαιώσεις που δόθηκαν από την ΕΕ στην τουρκική πλευρά, δεν θα εκληφθούν ως παρεκκλίσεις από το κοινοτικό κεκτημένο.
Εναρμόνιση «χωρίς φρένα» για τους Τουρκοκυπρίους
Διαδικασία «χωρίς φρένα» έχει δρομολογήσει το κοινό αίτημα Μαυρογιάννη και Ναμί για εναρμόνιση των Τουρκοκυπρίων με το κοινοτικό κεκτημένο πριν τη λύση του Κυπριακού. Ήδη, όπως πληροφορούμαστε, έχουν πραγματοποιηθεί έξι αποστολές από τις Βρυξέλλες και η Κομισιόν ετοιμάζει εκθέσεις και συστάσεις, για εναρμόνιση της νομοθεσίας των κατεχομένων με το κοινοτικό κεκτημένο, ενώ προγραμματίζει και νέες αποστολές τον Ιανουάριο.
Αποστολές πραγματοποιήθηκαν, μεταξύ άλλων, στους τομείς των κτηνιατρικών και φυτοϋγειονομικών προϊόντων, των τελωνείων, της αγοράς εργασίας -σε σχέση με τη διακίνηση εργατών- και για το φορολογικό σύστημα που ακολουθεί το μόρφωμα των κατεχομένων.
Αν και η Λευκωσία υποστηρίζει ότι οι Τουρκοκύπριοι «απλώς εξοικειώνονται» με το κεκτημένο, στην πραγματικότητα η διαδικασία που ακολουθείται από την Ε.Ε στο ψευδοκράτος άνοιξε ήδη την πόρτα για εναρμόνιση της τουρκοκυπριακής κοινότητας. Αυτό θα ήταν θεμιτό και ενδεδειγμένο εάν είχαμε φτάσει στο παρά πέντε της λύσης του Κυπριακού και θα έπρεπε να δρομολογηθούν οι διαδικασίες για άρση της αναστολής του κεκτημένου στο κατεχόμενο τμήμα της Κύπρου, στη βάση του Πρωτοκόλλου 10 της Συνθήκης Προσχώρησης της Κυπριακής Δημοκρατίας.
Ωστόσο, αυτή η διαδικασία ξεκίνησε εδώ και πολλούς μήνες, μετά από το κοινό αίτημα Μαυρογιάννη-Ναμί, που υποβλήθηκε στις 4 Φεβρουαρίου 2016, χωρίς να υπάρχει καμιά ένδειξη ότι οι εξελίξεις παρέπεμπαν σε λύση, κάτι που προκάλεσε εύλογα ερωτηματικά και προβληματισμό. Προβληματισμός ο οποίος είναι και τώρα επίκαιρος, καθώς σε περίπτωση αδυναμίας λύσης του Κυπριακού, η εναρμόνιση της νομοθεσίας των κατεχομένων θα αποτελέσει εργαλείο στα χέρια της Άγκυρας, για επιβολή ενός σχεδίου Β, με προφανή στόχο την εδραίωση της παράνομης οντότητας.
Σημειώνεται ότι σύμφωνα με το γραπτό αίτημα που υπέβαλαν Μαυρογιάννης και Ναμί στην έδρα της Ε.Ε., στόχος της όλης προσπάθειας είναι όπως η Ε.Ε. διασφαλίσει τη λειτουργικότητα της λύσης από την πρώτη κιόλας μέρα. Οι δύο διαπραγματευτές υπέβαλαν «μια λίστα προτεραιοτήτων του κεκτημένου», προκειμένου να ενεργοποιηθεί η Κομισιόν και να προβεί στην απαραίτητη προεργασία, ούτως ώστε σε περίπτωση λύσης του Κυπριακού να μπορέσει να καταργηθεί ο Κανονισμός της Πράσινης Γραμμής. Το κοινό αίτημα Μαυρογιάννη-Ναμί εστιάζεται στη διασφάλιση της λειτουργίας του τελωνείου και της ελεύθερης διακίνησης γεωργικών και φυτοϋγεινονομικών προϊόντων, σε όλο το νησί, καθώς και στην επιβολή κάποιων μεταβατικών περιόδων, όπου αυτό κριθεί απαραίτητο, συνεπεία ενδεχόμενης λύσης.
Ωστόσο, εάν οι εξελίξεις της Γενεύης δεν οδηγήσουν σε λύση, ποιος θα φρενάρει την εναρμόνιση του παράνομου μορφώματος των κατεχομένων; Κύκλοι στην έδρα της Ε.Ε. εκτιμούν ότι όσα γίνονται στο επίπεδο εναρμόνισης των Τουρκοκυπρίων, «είναι μη αναστρέψιμα» και θα έχουν «ειδικό βάρος» στο πολιτικό παιγνίδι που θα στηθεί σε περίπτωση αδυναμίας εξεύρεσης λύσης…
Στα πόδια του Ερντογάν
Η ΕΕ δεν αναμένεται να παρέμβει στις πρόνοιες της λύσης του Κυπριακού και ο ρόλος της φέρεται να περιορίζεται στην πιστοποίηση ότι η όποια συμφωνία ενδεχομένως εξευρεθεί, θα είναι συμβατή με το κεκτημένο.
Πηγή στις Βρυξέλλες επισήμανε ότι τόσο η Κομισιόν, όσο τα πλείστα κράτη-μέλη της ΕΕ, περιλαμβανομένης και της Γερμανίας «καίγονται» για τη διασφάλιση της διατήρησης της Συμφωνίας ΕΕ-Τουρκίας στο Προσφυγικό/Μεταναστευτικό και συνεπώς δεν επιθυμούν να δυσαρεστήσουν σε καμιά περίπτωση τον Ταγίπ Ερντογάν.
Η ίδια πηγή ανέφερε στον «Φ» ότι πρέπει να θεωρείται μάλλον απίθανο η ΕΕ να μπορέσει να ασκήσει επιρροή προς την Τουρκία, στα ζητήματα ασφάλειας-εγγυήσεων, καθώς έχει απολέσει κάθε μοχλό πίεσης έναντι του καθεστώτος της Άγκυρας.
Υπενθυμίζεται ότι εν μέσω συλλήψεων, προγραφών και βασανιστηρίων στα οποία προβαίνει το καθεστώς Ερντογάν, 27 κράτη-μέλη (με εξαίρεση την Αυστρία) αποφάσισαν συνέχιση των ενταξιακών διαπραγματεύσεων της Τουρκίας, αν και είχαν ενώπιόν τους ψήφισμα της Ευρωβουλής που ζητούσε προσωρινό πάγωμα της διαδικασίας και μια πολύ σκληρή έκθεση της Κομισιόν που άφηνε ανοικτά όλα τα ενδεχόμενα. Την ίδια ώρα μάλιστα, η ΕΕ δρομολογεί νέα Σύνοδο Κορυφής με την Τουρκία, πιθανότατα τον Μάρτιο, σπεύδοντας να ικανοποιήσει αίτημα της Άγκυρας.
Ανταπόκριση: Παύλος Ξανθούλης, Βρυξέλλες



hellasforce

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου