Στη συζήτηση για το τι πρέπει να γίνει ώστε να «ζωντανέψει» η ελληνική οικονομία, σε ένα πράγμα συμφωνούν ντόπιοι και ξένοι: Το αεροδρόμιο σε αυτό το νησί, όπως και πολλά άλλα στην εξαρτώμενη από...
τον τουρισμό Ελλάδα, δεν αρμόζει σε μία χώρα της ευρωζώνης, γράφουν οι New York Times.
Η αμερικανική εφημερίδα βάζει στο «μικροσκόπιο» την κατάσταση στο αεροδρόμιο της Κέρκυρας, αναλύοντας πως η ιδιωτικοποίησή του- μαζί με 13 άλλα μεγάλα αεροδρόμια της Ελλάδας- μπορεί να προκαλέσει αναταράξεις στη συμφωνία της Αθήνας με τους δανειστές. «Το μεγάλο ερώτημα είναι το αν η ελληνική κυβέρνηση θα είναι πρόθυμη και ικανή να παραδώσει τη διαχείριση του αεροδρομίου στην Κέρκυρα αλλά και σε άλλες περιοχές, στην προσπάθεια της οικονομικής αναμόρφωσης της χώρας», αναφέρει χαρακτηριστικά.
Αυτό το θέμα εμφανίζεται ως μία πρώτη δοκιμασία για τη βιωσιμότητα του νέου ελληνικού προγράμματος, το οποίο απαιτεί ιδιωτικοποιήσεις πολλών κρατικών περιουσιακών στοιχείων. Ανάμεσά τους και η διαχείριση των αεροδρομίων. Οποιο κι αν είναι το αποτέλεσμα των εκλογών της Κυριακής, προκλήσεις όπως αυτή της Κέρκυρας θα περιμένουν τη νέα κυβέρνηση.
Τα αεροδρόμια θα μπορούσαν επίσης να γίνουν το βαρόμετρο για το αν η νέα ελληνική κυβέρνηση θα είναι ικανή να εκπληρώσει τους σκληρούς όρους του προγράμματος, που περιλαμβάνουν την πώληση ή τη μεταφορά διαχείρισης κρατικής περιουσίας όπως ο σιδηρόδρομος και τα λιμάνια. Το πρόγραμμα θέτει αυτούς τους όρους ως μέσο επανόρθωσης των οικονομικών και τόνωσης της ανάπτυξης, γράφουν οι New York Times.
Τα προβλήματα στην Κέρκυρα περιλαμβάνουν έναν αεροδιάδρομο που τελειώνει τόσο κοντά στο δρόμο, που είναι απαραίτητο ένα φανάρι που ρυθμίζει την κυκλοφορία ανάλογα με τις απογειώσεις αεροπλάνων. Οι ιμάντες των αποσκευών πολλές φορές χαλάνε. Τα σκουριασμένα φωτιστικά στις τουαλέτες σπάνια λειτουργούν. Τα σαββατοκύριακα του καλοκαιριού, όταν τα τσάρτερ μεταφέρουν χιλιάδες τουρίστες από την Ευρώπη, εξαιτίας του κόσμου μπορεί οι επιβάτες να χρειαστεί να περιμένουν έξω από το κτίριο, κάτω από τον ήλιο. «Η πρώτη και η τελευταία εικόνα ενός νησιού είναι το αεροδρόμιο», δηλώνει ο Δημήτρης Διαβάτης, ιδιοκτήτης δύο ξενοδοχείων στην Κέρκυρα. «Αν οι άνθρωποι περιμένουν κάτω από τον ήλιο, αυτό θα καταστρέψει την καλή εικόνα από τις διακοπές τους εδώ», συμπληρώνει.
Στο μεταξύ, οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας εντοπίζουν πολλά προβλήματα ασφαλείας, καθώς τα χρόνια οικονομικά προβλήματα άφησαν τα ελληνικά αεροδρόμια με ελάχιστα χρήματα για συντήρηση και εκσυγχρονισμό. Ακόμη όμως δεν έχει συμφωνηθεί ποιος είναι ο καλύτερος τρόπος να αναβαθμιστούν τα αεροδρόμια της Ελλάδας. Οι άλλες χώρες της ευρωζώνης απαιτούν από την κυβέρνηση να παραχωρήσει τη διαχείριση στην Fraport, την εταιρεία που διαχειρίζεται το αεροδρόμιο της Φρανκφούρτης, όπως και άλλα σε οχτώ ακόμη χώρες, ανάμεσά τους εκείνα στην Αγία Πετρούπολη και τη Λίμα. Ομως, πολλοί Ελληνες- ανάμεσά τους και η τοπική αυτοδιοίκηση στην Κέρκυρα- το αντιμετωπίζουν αυτό ως ιμπεριαλιστική εισβολή και ορκίζονται ότι θα αντισταθούν με κάθε μέσο, συμπεριλαμβανομένων αγωγών και απεργιών.
Το γεγονός ότι η εν λόγω εταιρεία έρχεται από τη Γερμανία, την οποία πολλοί Ελληνες θεωρούν ως το βασικό αντίπαλο μεταξύ των δανειστών, επιδεινώνει την κατάσταση. Για πολλούς Ελληνες, η συμφωνία για τα αεροδρόμια συμβολίζει τη γενικότερη ανησυχία για το πρόγραμμα. Φοβούνται ότι η κυβέρνηση παραχωρεί ζωτικά εθνικά περιουσιακά στοιχεία, σε τρομακτικά χαμηλές τιμές σε Γερμανούς, με στόχο την οικονομική υποδούλωση της χώρας.
Η Fraport και o Ομιλος Κοπελούζου ανακηρύχθηκαν προτιμητέοι επενδυτές πέρυσι για 14 ελληνικά αεροδρόμια, ανάμεσά τους εκείνο στην Κέρκυρα αλλά και σε άλλους τουριστικούς προορισμούς, όπως η Μύκονος, η Σαντορίνη, η Ρόδος και η Κως, ενώ η συμφωνία περιλαμβάνει και το αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης. Η κοινοπραξία συμφώνησε να καταβάλει 1,2 δισ. ευρώ και ένα μέρος των μελλοντικών κερδών, για 40ετή παραχώρηση. Ομως η συμφωνία δεν έχει ενεργοποιηθεί ακόμη, καθώς η κυβέρνηση Τσίπρα απαιτούσε νέους όρους όταν ανέλαβε την εξουσία, ενώ μετά από τη συμφωνία για το τρίτο πρόγραμμα, ανάμεσα σε Αθήνα και δανειστές, τον Ιούλιο, η Fraport επιζητά την επανέναρξη των συζητήσεων για τους όρους.
«Τα αεροδρόμια ανήκουν στη στρατηγική υποδομή μίας χώρας», αντιδρά ο δήμαρχος Κέρκυρας, Κώστας Νικολούζος στους Νew York Times. Ομως, μέρος της λογικής του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων είναι η μεταφορά της διαχείρισης σημαντικών περιουσιακών στοιχείων σε ιδιωτικές εταιρείες, με μεγαλύτερη διεθνή εμπειρία και περισσότερα χρήματα για βελτιώσεις. Οι κρατικοί αξιωματούχοι που είναι επικεφαλής πολλών εκ των αεροδρομίων τώρα δείχνουν ελάχιστο επιχειρηματικό πνεύματα, αντιτείνουν οι επικριτές. Ενώ τα περισσότερα σύγχρονα αεροδρόμια έχουν de facto μετατραπεί σε εμπορικά κέντρα, εκείνο της Κέρκυρας έχει μόνο ένα μικρό κατάστημα duty free και δύο καταστήματα για σουβενίρ, που πουλάνε λούτρινα ζωάκια και μαγνητάκια «I Love Corfu» για το ψυγείο. Μία διαχείριση επικεντρωμένη περισσότερο στο κέρδος, θα δημιουργήσει θέσεις εργασίας στην Κέρκυρα και τα άλλα νησιά, υποστηρίζουν ακόμη οι επικριτές, βοηθώντας την αντιμετώπιση της ανεργίας.
Η Ενωση Ελεγκτών Εναέριας κυκλοφορίας επίσημα κρατά ουδέτερη στάση στο θέμα των ιδιωτικοποιήσεων. Είναι προφανές όμως ότι θα καλωσόριζαν μία πιο επαγγελματική διαχείριση των αεροδρομίων, εκτιμά το δημοσίευμα. «Αυτό που θέλουμε είναι να λειτουργούν επαρκώς. Αν το κράτος μπορεί να το παρέχει αυτό- που δεν μπορεί- ή ένας ιδιώτης διαχειριστής, το αποτέλεσμα είναι αυτό που μετράει», δηλώνει ο πρόεδρος της Ενωσης, Σπύρος Ρολάκης. Το πρόβλημα, λένε κάποιοι, είναι πως οι φόροι αεροδρομίου δεν επανεπενδύθηκαν σε αυτά. Οσοι αντιτάσσονται στη μεταβίβαση στη Fraport ισχυρίζονται ότι αυτά τα ποσά, περίπου 25 εκατ. ευρώ το χρόνο στην Κέρκυρα, είναι αρκετά για τις απαιτούμενες βελτιώσεις, αν τα αεροδρόμια είχαν πρόσβαση σε αυτά τα χρήματα. Ο Γιώργος Μαυρωνάς από την άλλη, επικεφαλής του σωματείου που εκπροσωπεί τους εργαζόμενους στο αεροδρόμιο της Κέρκυρας, δηλώνει ότι η ανησυχία τους είναι πως η Fraport μπορεί να δημιουργήσει μονοπώλιο δίχως προηγούμενο. «Πουθενά αλλού στον κόσμο δεν υπάρχει μία εταιρεία που διαχειρίζεται τα 14 πιο σημαντικά αεροδρόμια», είπε. Και προειδοποίησε με απεργίες....
τον τουρισμό Ελλάδα, δεν αρμόζει σε μία χώρα της ευρωζώνης, γράφουν οι New York Times.
Η αμερικανική εφημερίδα βάζει στο «μικροσκόπιο» την κατάσταση στο αεροδρόμιο της Κέρκυρας, αναλύοντας πως η ιδιωτικοποίησή του- μαζί με 13 άλλα μεγάλα αεροδρόμια της Ελλάδας- μπορεί να προκαλέσει αναταράξεις στη συμφωνία της Αθήνας με τους δανειστές. «Το μεγάλο ερώτημα είναι το αν η ελληνική κυβέρνηση θα είναι πρόθυμη και ικανή να παραδώσει τη διαχείριση του αεροδρομίου στην Κέρκυρα αλλά και σε άλλες περιοχές, στην προσπάθεια της οικονομικής αναμόρφωσης της χώρας», αναφέρει χαρακτηριστικά.
Αυτό το θέμα εμφανίζεται ως μία πρώτη δοκιμασία για τη βιωσιμότητα του νέου ελληνικού προγράμματος, το οποίο απαιτεί ιδιωτικοποιήσεις πολλών κρατικών περιουσιακών στοιχείων. Ανάμεσά τους και η διαχείριση των αεροδρομίων. Οποιο κι αν είναι το αποτέλεσμα των εκλογών της Κυριακής, προκλήσεις όπως αυτή της Κέρκυρας θα περιμένουν τη νέα κυβέρνηση.
Τα αεροδρόμια θα μπορούσαν επίσης να γίνουν το βαρόμετρο για το αν η νέα ελληνική κυβέρνηση θα είναι ικανή να εκπληρώσει τους σκληρούς όρους του προγράμματος, που περιλαμβάνουν την πώληση ή τη μεταφορά διαχείρισης κρατικής περιουσίας όπως ο σιδηρόδρομος και τα λιμάνια. Το πρόγραμμα θέτει αυτούς τους όρους ως μέσο επανόρθωσης των οικονομικών και τόνωσης της ανάπτυξης, γράφουν οι New York Times.
Τα προβλήματα στην Κέρκυρα περιλαμβάνουν έναν αεροδιάδρομο που τελειώνει τόσο κοντά στο δρόμο, που είναι απαραίτητο ένα φανάρι που ρυθμίζει την κυκλοφορία ανάλογα με τις απογειώσεις αεροπλάνων. Οι ιμάντες των αποσκευών πολλές φορές χαλάνε. Τα σκουριασμένα φωτιστικά στις τουαλέτες σπάνια λειτουργούν. Τα σαββατοκύριακα του καλοκαιριού, όταν τα τσάρτερ μεταφέρουν χιλιάδες τουρίστες από την Ευρώπη, εξαιτίας του κόσμου μπορεί οι επιβάτες να χρειαστεί να περιμένουν έξω από το κτίριο, κάτω από τον ήλιο. «Η πρώτη και η τελευταία εικόνα ενός νησιού είναι το αεροδρόμιο», δηλώνει ο Δημήτρης Διαβάτης, ιδιοκτήτης δύο ξενοδοχείων στην Κέρκυρα. «Αν οι άνθρωποι περιμένουν κάτω από τον ήλιο, αυτό θα καταστρέψει την καλή εικόνα από τις διακοπές τους εδώ», συμπληρώνει.
Στο μεταξύ, οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας εντοπίζουν πολλά προβλήματα ασφαλείας, καθώς τα χρόνια οικονομικά προβλήματα άφησαν τα ελληνικά αεροδρόμια με ελάχιστα χρήματα για συντήρηση και εκσυγχρονισμό. Ακόμη όμως δεν έχει συμφωνηθεί ποιος είναι ο καλύτερος τρόπος να αναβαθμιστούν τα αεροδρόμια της Ελλάδας. Οι άλλες χώρες της ευρωζώνης απαιτούν από την κυβέρνηση να παραχωρήσει τη διαχείριση στην Fraport, την εταιρεία που διαχειρίζεται το αεροδρόμιο της Φρανκφούρτης, όπως και άλλα σε οχτώ ακόμη χώρες, ανάμεσά τους εκείνα στην Αγία Πετρούπολη και τη Λίμα. Ομως, πολλοί Ελληνες- ανάμεσά τους και η τοπική αυτοδιοίκηση στην Κέρκυρα- το αντιμετωπίζουν αυτό ως ιμπεριαλιστική εισβολή και ορκίζονται ότι θα αντισταθούν με κάθε μέσο, συμπεριλαμβανομένων αγωγών και απεργιών.
Το γεγονός ότι η εν λόγω εταιρεία έρχεται από τη Γερμανία, την οποία πολλοί Ελληνες θεωρούν ως το βασικό αντίπαλο μεταξύ των δανειστών, επιδεινώνει την κατάσταση. Για πολλούς Ελληνες, η συμφωνία για τα αεροδρόμια συμβολίζει τη γενικότερη ανησυχία για το πρόγραμμα. Φοβούνται ότι η κυβέρνηση παραχωρεί ζωτικά εθνικά περιουσιακά στοιχεία, σε τρομακτικά χαμηλές τιμές σε Γερμανούς, με στόχο την οικονομική υποδούλωση της χώρας.
Η Fraport και o Ομιλος Κοπελούζου ανακηρύχθηκαν προτιμητέοι επενδυτές πέρυσι για 14 ελληνικά αεροδρόμια, ανάμεσά τους εκείνο στην Κέρκυρα αλλά και σε άλλους τουριστικούς προορισμούς, όπως η Μύκονος, η Σαντορίνη, η Ρόδος και η Κως, ενώ η συμφωνία περιλαμβάνει και το αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης. Η κοινοπραξία συμφώνησε να καταβάλει 1,2 δισ. ευρώ και ένα μέρος των μελλοντικών κερδών, για 40ετή παραχώρηση. Ομως η συμφωνία δεν έχει ενεργοποιηθεί ακόμη, καθώς η κυβέρνηση Τσίπρα απαιτούσε νέους όρους όταν ανέλαβε την εξουσία, ενώ μετά από τη συμφωνία για το τρίτο πρόγραμμα, ανάμεσα σε Αθήνα και δανειστές, τον Ιούλιο, η Fraport επιζητά την επανέναρξη των συζητήσεων για τους όρους.
«Τα αεροδρόμια ανήκουν στη στρατηγική υποδομή μίας χώρας», αντιδρά ο δήμαρχος Κέρκυρας, Κώστας Νικολούζος στους Νew York Times. Ομως, μέρος της λογικής του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων είναι η μεταφορά της διαχείρισης σημαντικών περιουσιακών στοιχείων σε ιδιωτικές εταιρείες, με μεγαλύτερη διεθνή εμπειρία και περισσότερα χρήματα για βελτιώσεις. Οι κρατικοί αξιωματούχοι που είναι επικεφαλής πολλών εκ των αεροδρομίων τώρα δείχνουν ελάχιστο επιχειρηματικό πνεύματα, αντιτείνουν οι επικριτές. Ενώ τα περισσότερα σύγχρονα αεροδρόμια έχουν de facto μετατραπεί σε εμπορικά κέντρα, εκείνο της Κέρκυρας έχει μόνο ένα μικρό κατάστημα duty free και δύο καταστήματα για σουβενίρ, που πουλάνε λούτρινα ζωάκια και μαγνητάκια «I Love Corfu» για το ψυγείο. Μία διαχείριση επικεντρωμένη περισσότερο στο κέρδος, θα δημιουργήσει θέσεις εργασίας στην Κέρκυρα και τα άλλα νησιά, υποστηρίζουν ακόμη οι επικριτές, βοηθώντας την αντιμετώπιση της ανεργίας.
Η Ενωση Ελεγκτών Εναέριας κυκλοφορίας επίσημα κρατά ουδέτερη στάση στο θέμα των ιδιωτικοποιήσεων. Είναι προφανές όμως ότι θα καλωσόριζαν μία πιο επαγγελματική διαχείριση των αεροδρομίων, εκτιμά το δημοσίευμα. «Αυτό που θέλουμε είναι να λειτουργούν επαρκώς. Αν το κράτος μπορεί να το παρέχει αυτό- που δεν μπορεί- ή ένας ιδιώτης διαχειριστής, το αποτέλεσμα είναι αυτό που μετράει», δηλώνει ο πρόεδρος της Ενωσης, Σπύρος Ρολάκης. Το πρόβλημα, λένε κάποιοι, είναι πως οι φόροι αεροδρομίου δεν επανεπενδύθηκαν σε αυτά. Οσοι αντιτάσσονται στη μεταβίβαση στη Fraport ισχυρίζονται ότι αυτά τα ποσά, περίπου 25 εκατ. ευρώ το χρόνο στην Κέρκυρα, είναι αρκετά για τις απαιτούμενες βελτιώσεις, αν τα αεροδρόμια είχαν πρόσβαση σε αυτά τα χρήματα. Ο Γιώργος Μαυρωνάς από την άλλη, επικεφαλής του σωματείου που εκπροσωπεί τους εργαζόμενους στο αεροδρόμιο της Κέρκυρας, δηλώνει ότι η ανησυχία τους είναι πως η Fraport μπορεί να δημιουργήσει μονοπώλιο δίχως προηγούμενο. «Πουθενά αλλού στον κόσμο δεν υπάρχει μία εταιρεία που διαχειρίζεται τα 14 πιο σημαντικά αεροδρόμια», είπε. Και προειδοποίησε με απεργίες....
nonews news
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου