Αυστηρούς όρους περικοπών δαπανών αν ενεργοποιηθεί ο «κόφτης», πλαφόν 0,2% του ΑΕΠ στην εξαίρεση προσφυγικών δαπανών από το πρωτογενές πλεόνασμα, αλλά και των εσόδων και των δαπανών του ΕΣΠΑ συνολικά, αλλά και ειδικούς όρους στην αποπληρωμή οφειλών προς ιδιώτες.
Αυτό αποκαλύπτεται μεταξύ πολλών άλλων στο Τεχνικό Μνημόνιο Συνεργασίας (TMU), στο δεύτερο κείμενο του μνημονίου που υπέγραψε έναν μήνα πριν ο ΥΠΟΙΚ Ευκλείδης Τσακαλώτος (συνοδεύει το τεχνικό Μνημόνιο που τότε ανακοινώθηκε).
Ο λόγος για το υποστηρικτικό κείμενο του επικαιροποιημένου μνημονίου που περιέχει όλους τους δείκτες, τους ποιοτικούς στόχους, τα κριτήρια απόδοσης και γενικότερα τα «ψιλά γράμματα» των όρων που συμφωνήθηκαν με τους δανειστές.
Περιέχει αναλυτική λίστα με την ΔΕΗ, την ΕΥΔΑΠ και όλες τις άλλες ΔΕΚΟ που μεταφέρονται στο υπερταμείο άμεσα καθώς και ρήτρα για την απόφαση μεταφοράς άλλων ΔΕΚΟ. Επίσης με αυτό η κυβέρνηση δεσμεύεται για όλα τα μέτρα που έχει λάβει, για αναλυτικό πλέγμα φορολογικών – ασφαλιστικών ελέγχων αλλά και στόχων.
Κόφτης
Αναγράφεται ρητά το πλαίσιο που θα ισχύει για τον κόφτη δαπανών σε περίπτωση που υπάρχει υπερβολικό έλλειμμα το 2017.
Αναγράφεται ρητά το πλαίσιο που θα ισχύει για τον κόφτη δαπανών σε περίπτωση που υπάρχει υπερβολικό έλλειμμα το 2017.
Ορίζεται ότι η περικοπή (που μπορεί να φτάσει 2017- 2019 στα 3,5 δισ. ευρώ ή στο 2% του ΑΕΠ) πρέπει να είναι «καθαρή». Δηλαδή τα μέτρα που θα ληφθούν θα πρέπει να είναι τέτοια ώστε μετά από την απώλεια (πχ φορολογικών εσόδων/εισφορών) να προκύπτει το δημοσιονομικό αποτέλεσμα (αρα τα ονομαστικά μέτρα θα είναι υψηλότερα).
Ορίζονται επίσης οι επιπτώσεις στα κρατικά έσοδα από κάθε πεδίο περικοπών δαπανών:
· από συντάξεις χάνεται το 15%
· από μισθούς και αποδοχές χάνεται το 45% και
· από καταναλωτικές δαπάνες για αγαθά υπηρεσίες το 19,3% (λόγω έμμεσων φόρων)
· από συντάξεις χάνεται το 15%
· από μισθούς και αποδοχές χάνεται το 45% και
· από καταναλωτικές δαπάνες για αγαθά υπηρεσίες το 19,3% (λόγω έμμεσων φόρων)
Οροφή στο προσφυγικό
Για το προσφυγικό και την εξαίρεση δαπανών που δεν καλύπτονται από κοινοτικά κονδύλια από τον υπολογισμό των πρωτογενών πλεονασμάτων υπάρχει μία πάρα πολύ σημαντική ρήτρα: ότι η συνολική εξαίρεση δεν πρόκειται να υπερβαίνει το 0,2% του ΑΕΠ ετησίως, δηλαδή περίπου τα 350 εκατ. ευρώ. Και τούτο όταν σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ το 2015 και με τα σύνορα ανοιχτά, οι δαπάνες του προσφυγικού άγγιξαν τα 600 εκατομμύρια ευρώ. Επίσης δεν θα εξαιρούνται δαπάνες για μισθούς και αποδοχές μονίμων δημοσίων υπαλλήλων.
Για το προσφυγικό και την εξαίρεση δαπανών που δεν καλύπτονται από κοινοτικά κονδύλια από τον υπολογισμό των πρωτογενών πλεονασμάτων υπάρχει μία πάρα πολύ σημαντική ρήτρα: ότι η συνολική εξαίρεση δεν πρόκειται να υπερβαίνει το 0,2% του ΑΕΠ ετησίως, δηλαδή περίπου τα 350 εκατ. ευρώ. Και τούτο όταν σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ το 2015 και με τα σύνορα ανοιχτά, οι δαπάνες του προσφυγικού άγγιξαν τα 600 εκατομμύρια ευρώ. Επίσης δεν θα εξαιρούνται δαπάνες για μισθούς και αποδοχές μονίμων δημοσίων υπαλλήλων.
Επισημαίνεται επίσης ότι για να εξαιρεθεί η δαπάνη θα πρέπει να είναι καλά τεκμηριωμένη με εκ των υστέρων μελέτη, ενώ θα εξαιρείται και όποια καθυστέρηση στην καταβολή επιδοτήσεων της ΕΕ που συνδέονται με το προσφυγικό.
Φέσια με ρήτρες
Ορίζεται επίσης ο νέος πολύ πιο αυστηρός μηχανισμός αποπληρωμής των ληξιπρόθεσμων οφειλών του κράτους προς ιδιώτες (5,5 δισ. ευρώ σήμερα). Υπάρχει ρήτρα που προβλέπει ότι δεν θα υπάρχει νέα καταβολή δόσης για την αποπληρωμή οφειλών αν δεν έχει εκκαθαριστεί προηγουμένως το 80% των οφειλών για τις οποίες έχουν ήδη διατεθεί τα ποσά από τους θεσμούς.
Ορίζεται επίσης ο νέος πολύ πιο αυστηρός μηχανισμός αποπληρωμής των ληξιπρόθεσμων οφειλών του κράτους προς ιδιώτες (5,5 δισ. ευρώ σήμερα). Υπάρχει ρήτρα που προβλέπει ότι δεν θα υπάρχει νέα καταβολή δόσης για την αποπληρωμή οφειλών αν δεν έχει εκκαθαριστεί προηγουμένως το 80% των οφειλών για τις οποίες έχουν ήδη διατεθεί τα ποσά από τους θεσμούς.
Σημειώνεται ότι η τελευταία δόση προβλέπει 1,8 δισ. ευρώ που θα διανεμηθεί με ρυθμό 500-800 εκατ. ευρώ τον μήνα, ενώ το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους έχει ήδη εκδώσει εγκύκλιο προς τους αρμόδιους φορείς.
Στο TMU oρίζονται επίσης συγκεκριμένες υποχρεώσεις παροχής πληροφοριών από το υπουργείο οικονομικών για το ρυθμό βουλής των επιστροφών φόρου (οι εκκρεμείς βεβαιωμένες ξεπερνούν το 1 δισ. ευρώ).
Συμφωνήθηκαν επίσης μία σειρά από δείκτες απόδοσης για τη συλλογή εσόδων και την διενέργεια εκτεταμένων φορολογικών ελέγχων στη βάση όσων αποφασίστηκαν στο Συμπληρωματικό Μνημόνιο. Τίθενται επίσης αναλυτικοί κανόνες και όροι για τους ελέγχους αλλά και για τη χρηματοδότηση των ασφαλιστικών ταμείων.
Περιέχει επίσης τους όρους για την επανεκτίμηση των αντικειμενικών αξιών έως το τέλος Ιουνίου του 2017, αλλά και για την παρακολούθηση της πορείας των μη εξυπηρετούμενων δανείων με βάση συγκεκριμένους ποιοτικούς όρους. Περιγράφει επίσης τη νομοθετική αλλαγή για την εξωδικαστική διαχείριση των επιχειρηματικών δανείων.
capital
capital
Μειωμένη κατά 30% η προσωρινή σύνταξη με το νέο ασφαλιστικο!
Κρυφές περικοπές, σκόπιμες καθυστερήσεις και εμπόδια «φτωχοποιούν» ακόμα περισσότερο τον ασφαλισμένο που θα συνταξιοδοτηθεί με το νέο σύστημα ο οποίος για να αποχωρήσει λίγα χρόνια νωρίτερα θα πρέπει να ακριβοπληρώσει την εξαγορά πλασματικών ετών. Επιπλέον θα πάρει μειωμένη προσωρινή σύνταξη η οποία θα συρρικνώνεται περαιτέρω αν η σύνταξη είναι αναπηρική ή χορηγείται πρόωρα.
Κρυφές περικοπές, σκόπιμες καθυστερήσεις και εμπόδια «φτωχοποιούν» ακόμα περισσότερο τον ασφαλισμένο που θα συνταξιοδοτηθεί με το νέο σύστημα ο οποίος για να αποχωρήσει λίγα χρόνια νωρίτερα θα πρέπει να ακριβοπληρώσει την εξαγορά πλασματικών ετών. Επιπλέον θα πάρει μειωμένη προσωρινή σύνταξη η οποία θα συρρικνώνεται περαιτέρω αν η σύνταξη είναι αναπηρική ή χορηγείται πρόωρα.
Για μειωμένη, δηλαδή, σύνταξη απονέμεται προσωρινή ύψους 288 ευρώ. Και αυτό θα συμβεί με δεδομένο ότι επιμηκύνεται αντί να λιγοστεύει ο χρόνος αναμονής για την έκδοση των συντάξεων. Στελέχη των ταμείων εκτιμούν ότι εξαιτίας της αλλαγής του τρόπου υπολογισμού των συντάξεων η καθυστέρηση στην απονομή της σύνταξης μπορεί να παραταθεί ένα χρόνο ακόμα, δηλαδή συνολικά τρία χρόνια.
Ειδικότερα, αυστηροποιούνται οι προϋποθέσεις για τη χορήγηση προσωρινής σύνταξης. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι δε μπορεί να χορηγηθεί προσωρινή σύνταξη αν δεν έχει ολοκληρωθεί η αναγνώριση-εξαγορά των πλασματικών ετών που προϋποθέτει καταβολή χρημάτων. Επιπλέον οι προσωρινές συντάξεις θα κυμαίνονται μεταξύ 384 και 768 ευρώ. Αυτό σημαίνει ότι θα υποστούν μειώσεις κατά 30% υψηλόμισθοι του Ιδιωτικού τομέα, ΔΕΚΟ και τραπεζών που δικαιούνταν με το προηγούμενο καθεστώς προσωρινή σύνταξη ίση με το 80% της οριστικής σύνταξης που θα τους χορηγηθεί. Σε πολλές περιπτώσεις η προσωρινή σύνταξη έφτανε και τα 1200 ευρώ.
Στις περιπτώσεις συνταξιοδότησης λόγω αναπηρίας, το ποσό της προσωρινής σύνταξης διαμορφώνεται κατ’αντιστοιχία. Συνεπώς, σε συνταξιούχους με ποσοστό αναπηρίας από 67% έως 79,99% θα χορηγείται το 75% της προσωρινής σύνταξης. Σε συνταξιούχους με ποσοστό αναπηρίας από 50% έως και 69,99% θα χορηγείται το 50% της προσωρινής σύνταξης.
Στις περιπτώσεις συνταξιοδότησης λόγω θανάτου, η προσωρινή σύνταξη που διαμορφώνεται σύμφωνα με τα ανωτέρω χορηγείται σε ποσοστό 50% και το ποσό επιμερίζεται μεταξύ των δικαιοδόχων, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα ποσοστά επιμερισμού της σύνταξης.
Με την παρ. 2 του ασφαλιστικού Κατρούγκαλου θεσπίζεται ρητά ότι η προσωρινή σύνταξη που θα καταβληθεί σε κάθε περίπτωση δεν μπορεί να είναι μικρότερη του ποσού της εθνικής σύνταξης που αντιστοιχεί σε 20 έτη ασφάλισης, ούτε και να υπερβαίνει το διπλάσιο αυτής, όπως διαμορφώνεται κάθε φορά.
Συγκεκριμένα, όπως ορίζεται στην παρ. 6 του άρθρου 7 του ν. 4387/2016, η εθνική σύνταξη διαμορφώνεται στο ποσό των 384 ευρώ για 20 έτη ασφάλισης και ως εκ τούτου η καταβαλλόμενη προσωρινή σύνταξη θα κυμαίνεται από 384 έως 768 ευρώ. Αυτά τα όρια ισχύουν μόνο στις περιπτώσεις λήψης πλήρους σύνταξης λόγω γήρατος ή αναπηρίας.
Σε περίπτωση που ο ασφαλισμένος δικαιούται μειωμένη σύνταξη λόγω γήρατος, το ανώτατο και κατώτατο όριο μειώνεται ανάλογα, βάσει των προβλεπόμενων κατά περίπτωση ποσοστών μείωσης. Συνεπώς, σε περίπτωση μειωμένης σύνταξης λόγω γήρατος τα ποσά των 384 και 768 ευρώ μειώνονται κατά 1/200 για κάθε μήνα που υπολείπεται για τη συμπλήρωση του ορίου ηλικίας πλήρους συνταξιοδότησης.
Ενδεικτικά παραδείγματα για τη μείωση των προσωρινών συντάξεων παραθέτει η επιστημονική ομάδα της ΕΝΥΠΕΚ του καθηγητή Αλέξη Μητρόπουλου.
ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ 1
Σε περίπτωση μειωμένης σύνταξης λόγω γήρατος στα 62 με συντάξιμες αποδοχές 800 ευρώ και 20 έτη ασφάλισης, το ποσό της σύνταξης θα ανέρχεται σε 511-30%= 357,70 ευρώ και συνεπώς η προσωρινή θα κυμαίνεται όχι πάνω από 268,80 ευρώ!
Σε περίπτωση μειωμένης σύνταξης λόγω γήρατος στα 62 με συντάξιμες αποδοχές 800 ευρώ και 20 έτη ασφάλισης, το ποσό της σύνταξης θα ανέρχεται σε 511-30%= 357,70 ευρώ και συνεπώς η προσωρινή θα κυμαίνεται όχι πάνω από 268,80 ευρώ!
ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ 2
Σε περίπτωση μειωμένης σύνταξης λόγω αναπηρίας με ποσοστό αναπηρίας 70%, το κατώτατο και ανώτατο όριο προσωρινής σύνταξης διαμορφώνεται σε 288 και 576 ευρώ αντίστοιχα.
Σε περίπτωση μειωμένης σύνταξης λόγω αναπηρίας με ποσοστό αναπηρίας 70%, το κατώτατο και ανώτατο όριο προσωρινής σύνταξης διαμορφώνεται σε 288 και 576 ευρώ αντίστοιχα.
ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ 3
Σε περίπτωση συνταξιοδότησης λόγω θανάτου, όπου η προσωρινή σύνταξη καθορίζεται στο ποσοστό 50% της προκύπτουσας προσωρινής σύνταξης, το κατώτατο και ανώτατο όριο της προσωρινής σύνταξης διαμορφώνεται σε 192 και 384 ευρώ αντίστοιχα.
Σε περίπτωση συνταξιοδότησης λόγω θανάτου, όπου η προσωρινή σύνταξη καθορίζεται στο ποσοστό 50% της προκύπτουσας προσωρινής σύνταξης, το κατώτατο και ανώτατο όριο της προσωρινής σύνταξης διαμορφώνεται σε 192 και 384 ευρώ αντίστοιχα.
hellasforce
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου